گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

تاثیر استفاده از گلخانه در طراحی فضای باز ویلا

تاثیر استفاده از گلخانه در طراحی فضای باز ویلا
  • تاثیر استفاده از گلخانه در طراحی فضای باز ویلا و فضای بیرونی ویلا یکی از چیزهایی است که جذابیت فضای خارجی ویلا و محوطه‌ی آن را دوچندان می‌کند و طبیعتاً مورد توجه افرادی که به گل و گیاه علاقه و تمایل به پرورش گیاهان زیبا و خاص در محوطه‌ی بیرونی ویلا دارند قرار می‌گیرد.

    همچنین طراحی و ایجاد گلخانه در فضای باز ویلا می‌تواند شرایط پرورش سبزیجات و حتی گیاهان زینتی و خانگی برای علاقه‌مندان را فراهم آورد و وجود یک فضای سزسبز مثل گلخانه در فضای خارجی آن فضایی بسیار دلپذیر و دلچسب را به وجود می‌آورد. اما لازم به ذکر است که طراحی صحیح فضای گلخانه برای ویلا درصورتی می‌تواند ایجاد شود که سبب تاثیرگذاری زیبا و مناسب در دکوراسیون بیرونی ویلا شود.

    سولاریوم یا اتاق خوشیدی! این‌ها دیگر نام‌های گلخانه هستند که در طراحی بیرونی ویلا به کار می‌روند. گلخانه معمولا باید در قسمتی ساخته شود که سمت آفتاب باشد و فضای آن نورگیری خوبی داشته باشد، به علاوه شیشه‌های بزرگ و باارتفاعی دیواره و سقف آن را تشکیل می‌دهد که همین محیطی مناسب را به وجود می‌آورد و این فضا را به شما می‌دهد تا بتوانید درون آن گیاهان زینتی یا سبزیجاتی در قالب باغچه یا باغچه‌هایی پرورش دهید.

    نشستن یا قدم زدن در این فضا و بهره‌گیری از هوای گرم و جان‌بخش آن در هوای سرد فصل سال لذت‌بخش است و توصیه می‌شود. در ادامه به موضوع استفاده از گلخانه در طراحی بیشتر خواهیم پرداخت.

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    Contents

    مکان استقرار گلخانه در طراحی فضای خارجی ویلا 

    تاثیر استفاده از گلخانه در طراحی فضای باز ویلا

    تاثیر استفاده از گلخانه در طراحی فضای باز ویلا در بازسازی ویلا در شمال بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد. برای طراحی و ساخت گلخانه در فضای خارجی ویلا باید همه نکات را به درستی در نظر گرفت و این کار توسط فرد یا مجموعه‌ای وارد و باتبحر انجام گیرد چرا که درصورت عدم پیاده‌سازی اصولی گلخانه در محوطه ویلا، ممکن است گیاهان داخل آن دچار غرابی یا توقف رشد شوند و فلسفه ایجاد آن زیر سوال برود. مکانی که برای استقرار گلخانه در طراحی فضای خارجی ویلا انتخاب می‌شود باید ویژگی‌هایی را داشته باشد و نکاتی که در انتخاب و جایگیری مکان گلخانه باید لحاظ شوند عبارتند از:

    • مکانی دارای نور کار کافی آفتاب
    • دارای گرمای مناسب برای فضای گلخانه‌ای
    • عدم وجود سایه ساختمان یا درختان بلند قامت
    • عدم وجود درختان سرسبز و بلند
    • درصورت وجود درخت در مجاورت آن، ترجیحاً درختان برگریز جهت دریافت نور کافی برای گلخانه
    • جهت آن رو به جنوب شرقی باشد جهت رشد بهتر در نور صبحگاهی
    • توجه به سمت مسیر وزش باد سرد زمستانی

    برای حل مشکل وزش بادهای سرد می‌توان از یک سری موانعی استفاده کرد مانند:

      • بادشکن‌هایی همچون دیوار یا حصار کوتاه
      • درخت‌های کوچک هم‌ارتفاع به گونه‌ای منظم

    گلخانه زیبا در ویلا

    از اموری که باید برای طراحی و ساخت گلخانه در ویلا انجام داد و برای استفاده از گلخانه در طراحی باید سطح‌های هم‌ارتفاع و تراز انتخاب کرد تا ساخت راه آب و زهکشی دچار مشکل نشود. دلیل این‌که سطوح هموار توصیه می‌شود این است که در سطوح ناهموار با وجود درختان و گیاهان مرتفع برای این منظور مناسب نیستند و مانع رد و بدل شدن هوا و تهویه مناسب می‌گردد که در فصل سرما سبب راکد ماندن هوای سرد در آن‌جا خواهد شد.

    نکته‌ی دیگر درباره استفاده از گلخانه در طراحی این‌که ساخت گلخانه هم می‌تواند متصل به ویلا و هم به صورت مستقل و در مجاورت آن رخ دهد.

    و اگر از آن دسته از افرادی هستید که آفتاب زمستانی را دوست دارند، بهره‌گیری از گرمای خورشید زمستان را در چنین فضایی پیشنهاد می‌کنیم تا خوتان لذت حضور در چنین مکانی و بهره‌مندی از گرمای آن در هوای زمستانی تجربه کنید.

    شکل‌های مختلف گلخانه در ویلا

    گلخانه در ویلا

    برای استفاده از گلخانه در طراحی باید ساختار آن را بدانید. ساختار گلخانه‌ها به دور از هرگونه پیچیدگی و ساده هستند و بیشتر از شکل ساختاری، کاربرد آن مورد توجه واقع می‌شود. زیبایی آن‌ها را در همین سادگی می‌توان یافت که تغییرات هرچند اندک و خرد هم زیبایی خاص آن را می‌افزاید. سقف شیب‌دار و مورب در یک یا همه‌ی جهات از ویژگی‌های آن است که همین موضوع باعث طراحی شیب به سمت جنوب است.

    دو حالت برای ایجاد و اجرای آن وجود دارد؛ درجا و پیش ساخته. در نوع پیش ساخته کارگذاشتن آن راحت است و سازه‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود بیشتر جنس آلومینیومی دارند و ساختار اسکلت آن را چوب یا فلز تشکیل داده است که جنس چوبی برای مواقعی کاربرد بیشتری دارد که گلخانه کوچک و منطقه مورد نظر شما ناحیه‌ای با آب و هوای معتدل باشد. همان‌طور که در سایر گلخانه‌ها نیز دیده‌ایم، جنس نمای پوششی آن اغلب شیشه‌ای یا پلاستیک و پلی کربنات است.

    البته که طراحی و ساخت گلخانه در ویلا و استفاده از گلخانه در طراحی علاوه بر نمای سرسبز و باشکوهی که از پرورش گیاهان به‌دست می‌آید می‌تواند مسکنی لذت‌بخش برای روح و روان باشد.

    ۵ نکته مهم شرایط گلخانه در ویلا

    نکات شرایط گلخانه در ویلا

    ۱- استفاده از وسایلی مثل شومینه یا کفپوش‌ آجری به ایجاد گرمای لازم برای محیط گلخانه و حتی افزایش آن کمک کند و این یکی از موارد مهم برای شرایط گلخانه است.

    ۲- توصیه می‌شود درصورت انتخاب یک طرح یا سبک خاص برای گلخانه به هماهنگی آن با طرح و سبک ویلا توجه شود.

    ۳- ایجاد و استفاده از گلخانه در طراحی هم در مجاورت و هم در داخل ویلا میسر خواهد بود که در صورت طراحی شدن در محیط داخلی ویلا آن‌ها را پاسیو می‌نامند و شبیه به حیاطی کوچک و سقف‌دار جلوه می‌کنند؛ اما باید بدانید نکته‌ای که در این نوع طراحی وجود دارد توجه به سقف گلخانه است که حتماً باید شیشه‌ای باشد.

    ۴- تعبیه‌ی یک درب کشویی بین فضای نشیمن و استفاده از گلخانه در طراحی توصیه می‌شود؛ چرا که فضایی خیره کننده را رقم می‌زند و با تماشای برگ‌های سبز و سنگ‌های ریز و درشت در میان خاک، رایحه‌ی نمناک خاک و گیاهان شما را به یک باره در دل طبیعتی زیبا و چشم‌نواز قرار می‌دهد.

    ۵- درصورتی که ویلای مورد نظر کوچک باشد توصیه‌ی دکورسازبه شما طراحی گلخانه در فضای داخلی ویلا می‌باشد و در این حالت باید گیاهانی برای پرورش انتخاب کنید که سازگاری با چنین شرایطی را دارا هستند.

    کلام پایانی

    در این مقاله دانستیم که استفاده از گلخانه در طراحی و گلخانه به چه شکل‌هایی می‌تواند در ویلا طراحی شود. شرایط لازم برای طراحی گلخانه در ویلا شرح داده شد و اثرات طراحی یک گلخانه در فضای ویلا را با هم متوجه شدیم. از همراهی شما خوبان با دکورساز سپاسگزاریم.

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس