گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

ایده های خلاقانه برای کتابخانه چیست؟

ایده های خلاقانه برای کتابخانه چیست؟
  • اگر شما فردی علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی هستید پیشنهاد می‌دهیم که هنگام بازسازی خانه‌تان حتماً به ساخت یک کتابخانه و یا بازسازی کتابخانه قبلی‌تان فکر کنید. امروزه ایده‌های بسیار جذابی برای این کار ارائه می‌شود. داشتن یک کتابخانهٔ مدرن و جذاب علاوه بر کاربردی که دارد می‌تواند بر فضا و ظاهر خانه‌تان هم تأثیر به خصوصی بگذارد. بااین‌حال سوالاتی نظیر ایده‌ های خلاقانه برای کتابخانه کدام‌اند؟ چگونه می‌توان ایده‌های خلاقانه برای کتابخانه را اجرا کرد؟ میتواند ذهن بسیرای از افراد را به خود مشغول می‌کند. همچنین شناخت انواع کتابخانه، مراحل ساخت آن، ویژگی هر کتابخانه متناسب با محیط پیرامون و داشتن ایده های خلاقانه برای کتابخانه به یکی از معضلات افراد علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی تبدیل شده است.

    از همین رو ما در این مطلب قصد داریم به‌صورت خلاصه تمامی چالش‌ها و معضلات شما همراهان عزیز را برطرف کنیم. لطفاً تا پایان مطلب همراه ما باشید.

     

    Contents

    کتابخانه خلاق به چه کتابخانه‌ای گفته می‌شود؟

    کتابخانه خلاقانه، کتابخانه‌هایی هستند که در ساخت و طراحی آن از ایده‌های خلاقانه جذاب و شگفت‌انگیزی استفاده شده است. وجود یک کتابخانه خلاقانه در اتاق یا محیط کار و زندگی هر شخص، می‌تواند علاوه بر زیبایی منحصربه‌فردی که دارد، کارایی‌های زیادی نیز داشته باشد. ایده‌ های خلاقانه برای کتابخانه در بازسازی خانه به کار می‌رود.

    مراحل ساخت کتابخانه:

    1. برای فضای موجود برنامه‌ریزی می‌کنیم. به این معنی که تعیین کنیم قفسه‌های کتاب در کجا و چگونه قرار گیرد.
    2. باتوجه‌به اندازه‌ی اتاق، قفسه کتاب، میز مطالعه و صندلی‌های راحت تهیه می‌کنیم.
    3. از نور طبیعی و مصنوعی استفاده می‌کنیم. ما می‌توانیم برای ایجاد نور کافی جهت مطالعه، از چراغ‌های دیواری یا چراغ‌های رومیزی بهره می‌گیریم.
    4. کتاب‌ها را بر اساس دسته‌بندی، نویسنده یا موضوع سازماندهی می‌کنیم. برای دسترسی آسان و نمایش کتاب‌ها از قفسه‌های باز استفاده می‌کنیم.
    5. جزئیات تزئینی مانند نقاشی، گیاهان، فرش و کوسن را برای ایجاد یک محیط دنج و راحت به کار می‌بریم.
    6. با استفاده از یک صندلی یا مبل و یک میز کوچک و یک چراغ‌مطالعه، یک‌گوشه را برای مطالعه مهیا می‌کنیم.

    در آخر بهتر است خودتان با عناصری نظیر عناصری مانند عکس‌ها، کلکسیون‌ها یا قطعات هنری که منعکس‌کننده سلیقه و شخصیت شما هستند، کتابخانه‌تان را شخصی‌سازی کنید.

     

    انواع کتابخانه خلاق

    • کتابخانه پلیس قهرمان
    • کتابخانه‌ای به شکل نقشه آمریکا
    • ترکیب صندلی و کتابخانه
    • کتابخانه دایره‌ای
    • کتاب‌فروشی اسکوا
    • کتابخانه بی‌انتها

    کتابخانه پلیس قهرمان

    این قفسه کتاب، ظاهری شبیه یک مرد دارد و بی‌شباهت به شکل یک پلیس نیست! استفاده از این ایده‌های خلاقانه برای کتابخانه، می‌تواند هر پسر نازک‌دل و ترسو را تبدیل به مردی قوی بکند که به دنبال آرمان‌ها و آرزوهایش است. همچنین نکته جالب دیگر در این کتابخانه، طرز قرارگرفتن کتاب‌هاست که در نوع خود بسیار جالب است.

     

     

    New Project 4

    کتابخانه‌ای به شکل نقشه آمریکا

    هنگامی که شما یک هنرمند مشهور مانند رون آراد باشید، می‌توانید با طراحی و ساخت ایده‌ های خلاقانه برای کتابخانه به شکل نقشه آمریکا، یک اثر هنری متفاوت به وجود آورید. این قفسه کتاب، بخش‌های مختلف و جالبی را برای قراردادن کتاب در خود دارد که هرکدام از این بخش‌ها با مرزبندی‌های صورت‌گرفته، شبیه ایالت‌های کشور آمریکا شده‌اند.

    ترکیب صندلی و کتابخانه

     

    ترکیب صندلی و کتابخانه

    ترکیب صندلی و کتابخانه، ترکیبی جالب و جدید است که ایده خلاقانه آن توسط طراح فرانسوی، اولی وی پریریک به مرحله اجرا درآمده است. این کتابخانه همانند چرخ‌هایی است که همسترها روی آن می‌دوند و با شش قفسه، کتاب‌های زیادی را در خود نگهداری می‌کند. یکی از مزیت‌هایی که این کتابخانه دارد این است که می‌توان هم‌زمان که روی آن دراز کشیده‌ایم، به کتاب‌های مختلف نیز دسترسی داشته باشیم.

     

    کتابخانه دایره‌ای

    این کتابخانه که ترکیب اشکال هندسی داخل دایره است، ایده خیلی عجیبی نیست؛ اما جزو ایده‌ های خلاقانه برای کتابخانه محسوب می‌شود. شما هم می‌توانید نمونه آن را در خانه درست کنید. سازنده این دو نمونه، اریک گوی و مر است که با استفاده از ایده خلاقانه‌ای که در ساخت این کتابخانه به کار برده است، به هر شخص این امکان را می‌دهد تا از یک کتابخانه مطمئن و زیبا در فضای کم‌بهره ببرد.

     

     

    مزایا و معایب این نوع کتابخانه

    مزایا

    • اگر شما یک کتاب‌فروشی و یا کتابخانه دارید طراحی آن به‌صورت دایره‌ای می‌تواند کارآمد باشد؛ زیرا بازدیدکنندگان در یک‌جهت و پیوسته حرکت خواهند کرد.
    • کتابخانه دایره‌ای نسبت به کتابخانه‌های دیگر فضای زیادی اشغال نمی‌کند؛ زیرا قفسه‌ها را می‌توان به شکل دایره‌ای قرارداد و فضای موجود را به حداکثر رساند.
    • از نظر بصری بسیار جذاب است.

    معایب

      • یک کتابخانه دایره‌ای ممکن است فضای نمایش کمتری برای کتاب‌ها نسبت به کتابخانه‌هایی با طراحی سنتی داشته باشد.
      • ساخت کتابخانه دایره‌ای می‌تواند گران‌تر از کتابخانه‌ای با طراحی سنتی تمام شود.
      • چیدمان دایره‌ای، از نظر نحوه چیدمان، قفسه‌های کتاب و کتاب‌ها را محدود می‌کند.

     

     

    New Project 5

    کتاب‌فروشی اسکوا

    کتابخانه Squaw Valley یک کتابخانه‌ی عمومی در کالیفرنیا است. این کتابخانه دارای مجموعه بزرگی از کتاب‌ها، مجلات، منابع آنلاین، رایانه‌ها و برنامه‌های علم دیجیتال است. این کتابخانه برنامه‌ها و رویدادهای متنوعی از جمله برنامه‌های کودک، باشگاه‌های کتاب، کارگاه‌های نویسندگی و کنفرانس‌هارا برای همه سنین ارائه می‌دهد. علاوه بر این کتابخانه Squaw Valley دارای تیمی از کتابداران آموزش‌دیده است که می‌توانند به بازدیدکنندگان کمک کنند تا اطلاعات موردنیاز خود را پیدا کنند و از منابع کتابخانه به طور مؤثر استفاده کنند.

    این کتابخانه یکی از ایده‌های خلاقانه برای داشتن کتابخانه است که به‌نوعی ساخته شده است که گویا از بین رفته است! بادقت که به این قفسه کتاب‌ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که ایده خلاقانه‌ای که در این نمونه بکار رفته، چقدر جالب است. این کتابخانه در کتاب‌فروشی اسکوا قرار دارد و خرید آن برای عموم آزاد است.

     

     

    کتابخانه بی‌انتها

     

     

    کتابخانه بی‌انتها

    اگر تعداد بی‌نهایت کتاب داشته باشیم، آن را در کجا نگهداری کنیم؟ بله، در این کتابخانه بی‌انتها! این کتابخانه شگفت‌انگیز توسط یک طراح هلندی به نام کلوین ساخته شده و شامل قفسه‌های کتابی است که به‌صورت علامت آلفا یا همان بی‌نهایت درآمده‌اند. دسترسی به کتاب‌های داخلی این کتابخانه کار سختی است؛ اما اگر کسی واقعاً به دنبال آن باشد می‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند. هدف از به‌کارگیری نماد آلفا یا بی‌نهایت در این کتابخانه، نشان‌دادن ماهیت بی‌انتهای علم و دانش است.

    این کتابخانه، طراحی جالب و درعین‌حال عجیبی دارد و یکی از بهترین ایده‌ های خلاقانه برای کتابخانه است. هرچه از بالابه‌پایین این کتابخانه خلاقانه می‌رویم، حالتی موجدار و عجیب‌وغریب را مشاهده می‌کنیم. این کتابخانه عجیب‌وغریب، دارای شش طبقه قفسه کتاب است در قفسه‌های بالایی، کتاب‌های بیشتری جا می‌شود و می‌توان دفترچه یادداشت‌ها یا کتابچه‌های خود را در قفسه‌های موجدار پایینی قرارداد.

    این کتابخانه، مخصوص قراردادن کتاب‌های مذهبی آماده‌ای است که طراح آن در نظر گرفته است. این کتاب‌ها، هفت کتاب مذهبی شامل انجیل، تورات، قرآن و غیره است که به‌صورت هماهنگ، در این کتابخانه ازپیش‌ساخته قرار گرفته است. این کتابخانه به همراه کتاب‌هایش، در تعداد بسیار محدودی تولید شده و قیمت آن حدود ۲۵۰۰ دلار است. از دیگر ویژگی‌های این کتابخانه، جنس سخت‌چوب آن است.

    این کتابخانه دیواری، همانند یک برچسب دیواری است که قابلیت نگهداری تعداد زیادی کتاب را روی خود دارد. این صفحات ضد آب دیواری، در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگونی وجود دارد که بسته به سلیقه صاحب‌خانه، می‌توان از نمونه‌های مختلف آن استفاده کرد. ولی قاعده‌ای که در انتخاب طرح‌های این کتابخانه دیواری وجود دارد این است که هرچه رنگ و طرح شادتر باشد، موردپسندتر برای بازدیدکنندگان است.

     

     

    کلام آخر

    در این مقاله یاد گرفتیم که چه ایده‌ های جذاب و خلاقانه‌ای برای داشتن کتابخانه وجود دارد. امیدوارم از این مقاله نتیجهٔ خوبی دریافت کرده باشید و ایده‌های خلاقانه بیشتری برای کتابخانه را به ذهنتان رسیده باشد. به یاد داشته باشید تنها داشتن یک کتابخانه خلاق برای هر منزلی کافی نیست، بلکه افراد کتابخوان و دوستدار کتاب هستند که کتابخانه را زیبا و خاق می‌کنیدد. درصورتی‌که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده و تمایل دارید که یک کتابخانه خاص خلاقانه در گوشه اتاقتان داشته باشید می‌توانید جهت مشاوره رایگان با کارشناسان دکورساز تماس بگیرید. موفق و پیروز باشید.

     

     

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس