گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

تمیز کردن گاز شیشه ای با ۸ ترفند عالی!

تمیز کردن گاز شیشه ای با ۸ ترفند عالی!
  • اجاق‌گاز شیشه‌ای هم مانند هر اجاق‌گاز دیگری، مزایا و معایب خودش را دارد. از رایج‌ترین سؤالاتی که در خصوص آن بسیار مطرح می‌شود نحوهٔ تمیز کردن گاز شیشه‌ ای است. سؤالاتی مانند تمیزکردن گاز شیشه‌ای به چه شکل است؟ نقطه قوت این سبک گازها تمیزکردن راحت و سریع آن می‌باشد و نقطه‌ضعف آن نمایان‌شدن زیاد کثیفی بر روی آن نسبت به دیگر اجاق‌گازها است. یکی از نکات مهم و قابل‌توجه این است که حتماً بلافاصله بعد از آشپزی و کثیفی گاز سریع آن را تمیز کنید. زیرا با ماندن کثیفی و آلودگی باعث ایجاد لک روی گاز شده و تمیزکردن آن به‌مراتب سخت‌تر می‌شود. البته گاز شیشه‌ای مزایای دیگری هم دارد که دانستن آنها می‌تواند در خرید گاز به شما کمک کند.

     

     

    Contents

    ۳ مزیت مهم گازهای شیشه‌ای

    1. طراحی جذاب: دارای ظاهری شیک و مدرن هستند که آن‌ها را به انتخابی محبوب برای بسیاری از خانه‌ها تبدیل می‌کند.
    2. ایمنی: اجاق‌های شیشه‌ای برای جلوگیری از سوختگی و آتش‌سوزی طراحی شده‌اند. بعلاوه، شیشه‌ها هنگام آشپزی دمایشان خیلی بالا نمی‌رود و در اثر لمس ناخواسته، خطر سوختگی جدی وجود ندارد.
    3. دوام: شیشه باکیفیت مورداستفاده در اجاق‌های شیشه‌ای در برابر ضربه و تغییر شکل بر اثر حرارت مقاوم است.

     

     

    نکات مهم تمیز کردن گاز شیشه‌ ای

    قرار است به چند نکته مهم در تمیزکردن گاز شیشه‌ ای بپردازیم.

    • زمانی که گاز شیشه‌ای داغ است هرگز آن را تمیز نکنید؛ زیرا باعث آسیب به شیشه می‌شود بهترین زمان تمیزکردن گاز شیشه‌ای هنگامی است که سرد باشد.
    • برای تمیز کردن گاز شیشه‌ ای از شوینده‌های معمولی استفاده کنید. زیرا به‌راحتی تمیز می‌شوند. در صورت استفاده از شوینده‌های قوی ممکن است شوینده به طور کامل پاک نشود و بر روی گاز باقی بماند و در هنگام آشپزی حرارت باعث سوختن مواد شیمیایی شده و گازهای سمی متصاعد می‌کند و باعث آسیب به بدن می‌شود. بهتر است هیچ‌وقت از پاک‌کننده‌های ساینده قوی استفاده نشود.
    • حتی به تمیزکردن گاز با اسکاچ‌های سیمی فکر هم نکنید زیرا می‌توانند شیشه را به‌شدت خراش دهند همین‌طور استفاده از دستمال، اسکاچ زبر، برس زبر باعث ایجاد خط‌وخش روی گاز می‌شود پس هنگام پاک‌ کردن گاز شیشه‌ ای از اسفنج نرم و یا دستمال میکروفایبر استفاده کنید.
    • برای داشتن اجاق‌گاز شیشه‌ای با طول عمر بالاتر باید بلافاصله بعد از خنک‌شدن گاز لکه‌های آن را تمیز کنید. زیرا بعضی از لکه‌ها مانند لکه روغن و سس با مرور زمان سرسخت‌تر می‌شوند و پاک‌کردن آن باعث فشار به شیشه شده و ممکن است باعث شکستن شیشه شود و تعویض شیشه در اجاق‌گاز شیشه‌ای شامل گارانتی نمی‌شود.
    • ریختن مایعات بر روی گاز شیشه‌ای و پاک‌نکردن به‌موقع آن باعث نفوذ به حفره‌ها و باگذشت زمان باعث ایجاد ترک در شیشه می‌شود.

    روش‌های تمیز کردن گاز شیشه ای

    روش‌های تمیز کردن گاز شیشه‌ ای

    استفاده از آب گرم

    معمولاً آب گرم برای تمیزکردن بیشتر کثیفی‌های روی شیشه اجاق‌گاز کافی است. اگر شیشه بیش از حد کثیف است، می‌توانید کمی صابون معمولی و یا صابون ظرف‌شویی به آب گرم اضافه کنید. اگر با به‌کارگرفتن این روش لکه‌ها پاک نشدند روش‌های دیگری که در ادامه آمده است را امتحان کنید.

     

    تمیزکردن اجاق‌گاز با کمک سرکه سفید

    بعد از خنک‌شدن اجاق، ابتدا کمی از محلول آب و سرکه سفید بر روی سطح گاز اسپری کنید و با دستمال مخصوص لکه‌های اجاق‌گاز را پاک کنید.

     

    تمیزکردن اجاق‌گاز با جوش‌شیرین

    جوش‌شیرین به علت داشتن خاصیت قلیایی یک پاک‌کننده قوی است و حالت پودری بودن آن باعث تمیزی بیشتر گاز می‌شود. در ابتدا باید با یک دستمال نرم سطح گاز را کمی خیس کنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سطح گاز و لکه‌های روی آن کمی خیس و شل شود و بعد مقداری جوش‌شیرین روی گاز بریزید و شروع به تمیزکردن گاز کنید و دقت داشته باشید تمامی جوش‌شیرین از روی گاز پاک شود. زیرا باقی‌ماندن آن بر روی گاز باعث آسیب به شیشه می‌شد.

    گاهی با ریختن بعض از مواد غذایی غلیظ و چسبنده روی اجاق‌گاز و سوختن آن باعث ایجاد لکه محکم می‌شود و پاک‌کردن آن خیلی سخت است. برای پاک‌کردن این لکه‌ها بعد از خنک‌شدن اجاق‌گاز مقداری سرکه بر روی آن اسپری کنید و توسط تیغ مخصوص شیشه‌پاک‌کن به‌آرامی آن را بتراشید و بعد با دستمال اجاق‌گاز را تمیز کنید.

    برای استفاده از تیغ شیشه‌پاک‌کن باید به چند نکته توجه داشته باشید:

    1. شما یاید با حرکت یکنواخت و ملایم بر روی لکه‌ها آنها را از بین ببرید، حرکت زیاد باعث ایجاد خط‌وخش بر روی گاز می‌شود.
    2. تیغ را در نگهدارنده مخصوص بگذارید و از آن استفاده کنید.
    3. برای آنکه از ایجاد خط‌و‌خش بر روی گار جلوگیری کنید می‌بایست لبه تیغ را با زاویه بسیار کم و  آرام بر روی شیشه اجاق‌گاز به حرکت درآورید.

     

    پاک‌ کردن اجاق‌گاز شیشه ای

     

     

    استفاده از روزنامه برای تمیز کردن اجاق‌گاز شیشه‌ ای

    روزنامه‌ها بسیار خوب شیشه را تمیز می‌کنند و هیچ‌گونه لکه و ردی روی شیشه باقی نمی‌ماند. برای تمیز کردن گاز شیشه‌ ای، یک‌تکه روزنامه را با آب مرطوب کنید و شیشه اجاق را به‌آرامی پاک کنید. کاغذ روزنامه به حذف کثیفی و دوده بدون ایجاد خراش بر روی شیشه کمک می‌کند.

     

    پاک‌کردن اجاق‌گاز با الکل

    الکل در ازبین‌بردن لکه‌های سخت از روی اجاق شیشه‌ای مؤثر است. الکل را با یک‌پارچه نرم روی لکه‌ها بمالید و اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس مایع اضافی را با یک‌پارچه تمیز و خشک پاک کنید.

     

     

    ازبین‌بردن لکه‌های اجاق‌گاز با کمک آبلیمو و نمک

    آب‌لیمو و نمک را با هم مخلوط کنید تا خمیری به دست آید و مخلوط را با یک‌پارچه نرم روی لکه‌ها بزنید. زمان بدهید تا مخلوط آبلیمو و نمک روی لکه‌ها اثر کند و سپس با یک دستمال مرطوب گاز را تمیز کنید.

     

    کمک‌گرفتن از خاکستر سرد برای تمیز کردن گاز شیشه‌ ای

    برای پاک‌کردن گاز شیشه‌ای می‌توانید از خاکستر سرد شده هم بهره بگیرید. برای این کار ابتدا مقدار کمی از خاکستر را بر روی اجاق بریزید و به‌آرامی با یک‌پارچه نرم روی شیشه بمالید. خاکستر به‌عنوان یک ساینده ملایم عمل می‌کند و تأثیر به سزایی می‌گذارد.

    استفاده از پودر رخشا، پودر ماشین لباسشویی و… برای تمیز کردن گاز شیشه‌ ای ممنوع!

    استفاده از پودر ماشین لباسشویی و رخشا و شوینده‌هایی ازاین‌قبیل برای تمیزکردن اجاق‌گاز شیشه‌ای توصیه نمی‌شود. پودر ماشین لباسشویی حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند ساینده باشد و به شیشه اجاق‌گاز آسیب برساند. همچنین، برخی از پودرهای لباسشویی حاوی مواد سفیدکننده هستند که می‌توانند شیشه را لکه‌دار کنند و یا باعث تغییر رنگ آن بشوند.

     

     

    آیا با استفاده از خمیردندان می‌شود لکه‌های روی اجاق‌گاز را پاک کرد؟

    با ریختن مقدار کمی خمیردندان بر روی لکه‌های قدیمی اجاق‌گاز شیشه‌ای و سپس پاک‌کردن آن با دستمال خواهید دید که لکه به‌راحتی پاک می‌شود.

     

     

    آیا از واکس بدنه خودرو برای پاک‌کردن لکه‌های اجاق‌گاز شیشه‌ای می‌توان استفاده کرد؟

    بله می‌توان استفاده کرد. کمی از واکس بدنه خودرو را بر روی دستمال‌کاغذی و یا دستمال میکروفایبر ریخته و گاز را پاک کنید. این روش لکه‌ها سریع‌تر پاک می‌شوند و باعث آسان‌تر پاک‌شدن لکه‌های بعدی بر روی گاز می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت که اجاق‌گاز شیشه‌ای از حساسیت بالایی برخوردار است و تمیزکردن آن نسبتاً دشوار است. اما با نکات گفته شده به‌راحتی می‌توان اجاق‌گاز شیشه‌ای را پاک کرد.

     

     

    شوینده مخصوص پاک‌کردن گاز شیشه‌ای

    استفاده از شیشه‌پاک‌کن برای پاک‌کردن گاز شیشه‌ای ممنوع است. زیرا وجود آمونیاک در ترکیبات آن باعث ایجاد لکه و خط‌وخش بر روی سطح شیشه اجاق‌گاز می‌شود. بهترین شوینده و پاک‌کننده، پاک‌کننده چندمنظوره و پاک‌کننده مخصوص اجاق‌گاز شیشه‌ای است که خط‌وخش بر روی اجاق‌گاز ایجاد نمی‌کند.

     

     

    نبایدهایی در تمیزکردن اجاق‌گاز

    • مواد شیمیایی قابل‌اشتعال مانند الکل، بنزین یا پاک‌کننده‌های مبتنی بر الکل نباید برای تمیزکردن گاز استفاده شوند. زیرا می‌توانند خطرناک باشند و باعث آسیب به محدوده گاز یا ایجاد آتش‌سوزی شوند.
    • از وسیله‌های نوک‌تیز مانند چاقو یا چنگال نباید برای خراشیدن لکه‌ها استفاده کرد. زیرا امکان دارد سطح اجاق‌گاز را خراشیده و به اجاق‌گاز آسیب برساند.

    جمع‌بندی

    یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای استفاده طولانی‌مدت از اجاق‌گاز شیشه‌ای تمیزکردن به‌موقع آن بعد از سردشدن شیشه اجاق‌گاز است. زیرا باقی‌ماندن مواد غذایی و نفوذ آن به حفره‌ها باعث ترک‌خوردن شیشه می‌شود و پاک‌کردن آن بسیار سخت است. در این مقاله راهکارهایی را جهت تمیزکردن اجاق‌گاز شیشه‌ای ارائه دادیم و به بایدونبایدها در این زمینه پرداختیم. با رعایت نکات گفته شده عمر مفید اجاق‌گاز شیشه‌ای خود را افزایش دهید. امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید.

     

     

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس