گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

سقف کناف و دیوار کناف چیست؟

سقف کناف و دیوار کناف چیست؟
  • سقف کناف و دیوار کناف چیست؟ از مواردی هستند که امروزه در ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند. در این مقاله با مواردی که برای ساخت و اجرای سقف کناف و دیوار کناف استفاده می‌شود و یا به آن‌ها نیاز است آشنا می‌شویم که شامل گچ برگ کناف و پانل‌های روکش‌دار گچی هستند و در ادامه به کاربرد آن‌ها نیز می‌پردازیم. این موارد در خرید پانل کناف به کارتان می‌آید.

    Contents

    سقف کناف و دیوار کناف چیست؟

    سقف کناف و دیوار کناف چیست؟

    شرکتی آلمانی با برند KNAUF صفحات روکش‌دار گچی تولید می‌کند که برای پوشاندن سطح سقف و دیوار ساختمان استفاده می‌شود و چیزی که آن را کناف می‌نامیم نام همین برند شرکت آلمانی است که محصول آن با نام برندش شناخته شده است و در تولید محصول خود نسبت به سایر رقبا انبوه‌ترین تولید را در جهان دارد. پانل کناف یا همان پانل روکش‌دار گچی با فن‌آوری به‌روز و مدرن تولید می‌شود.

    کاربردی که گچ برگ کناف دارد برای ایجاد دیوار کاذب، سقف کاذب و حتی ساخت دکور کناف استفاده می‌شود. اندازه‌هایی که پانل روکش‌دار گچی ساخته می‌شود عبارتند از ۹.۵ میلی‌متری، ۱۲.۵ میلی‌متری و ۱۵ میلی‌متری می‌باشد؛ اما رایج‌ترین آن‌ها ابعاد ۱۲.۵ میلی‌متری جهت سقف کاذب و دیوار کاذب ساختمان است. در طراحی دکور ساختمان‌ها، فضای اتاق‌ها و سالن‌ها، سقف کناف یا دیوار کناف انتخاب می‌شود که برای اجرای آن‌ها از گچ برگ و سازه‌هایی برای دیوار و سقف بهره می‌برند. ۳ فاکتور قیمت سازه، قیمت گرچ برگ و هزینه دستمزد نصب سقف یا دیوار در تعیین قیمت کناف موثر واقع می‌شوند.

    برای تعیین قیمت دقیق کناف نیاز است ابتدا نقشه‌های سقف بررسی و نظارت شود و یا اینکه با حضور در محل انجام کار، از نزدیک بازدید به عمل آید و میزان سازه‌های لازم که مصرف می‌شوند را ارزیابی و برآورد کرد. هزینه دستمزد نیز با لحاظ کردن نوع و ارتفاع سقف قابل برآورد است. ناگفته نماند که هزینه دستمزد از عرف جامعه نیز تاثیر می‌پذیرد. همچنین میزان گچ برگ و سازه مورد نیاز برای انجام کار طبق جداول شرکت کناف نیز می‌تواند تعیین شود. پانل کناف با توجه به طرز مصرف در ۴ نوع پانل برای صنعت ساختمانی تولید می‌شود که در ادامه به توضیح آن‌ها می پردازیم.

    پانل کناف  RG

    پانل روکش دار گچی RG

    رایج‌ترین پانل کناف که هم تولید آن به نسبت سار نوع‌ها بیشتر است و هم استفاده‌ی بیشتری دارد پانل کناف آر جی (پانل کناف RG) یا همان پانل روکش‌دار گچی RG است که کاربرد آن در دیوار کناف و سقف کناف عمومیت بیشتری دارد و در کشور ما به نام پانل معمولی شناخته شده است. برای تولید این نوع پانل ضخامت‌هایی به میزان ۶.۵ میلی‌متر، ۸.۵ میلی‌متر، ۹.۵ میلی‌متر، ۱۲.۵ میلی‌متر، ۱۲.۵ میلی‌متر و ۱۵ میلی‌متر لحاظ می‌شود که رایج‌ترین‌شان نوع ۹.۵ میلی‌متر و نوع ۱۲.۵ میلی‌متر است بدین معنی که تولید و مصرف در این دو ابعاد نسبت به سایر ابعاد بیشتر است.

    کارخانه‌هایی که این دو نوع ضخامت را بیشتر در راستای کار قرار داده‌اند عبارتند از کارخانه کناف ایران کی پلاس، باتیس و جی برد. عرض پانل‌‌های RG 120 سانتی‌متر و ۲۴۰ سانتی‌متر می‌باشد و با این حساب هر یک عدد برگ کناف مساحتی به میزان ۲.۸۸ مترمربع را می‌تواند پوشش دهد. البته برخی از کارخانه‌ها گچ برگ RG را در ابعاد بیشتری به میزان ۱۲۰ *۲۵۰ سانتی‌متر تولید می‌کنند که در این صورت هر برگ گچ برگ RG ابعادی به مقدار ۳ مترمربع از مساحت سقف یا دیوار را پوشش می‌دهد.

    برای گچ برگ RG با ضخامت ۹.۵ میلی‌متر در بسته ۱۰۴ برگی وجود دارد و با احتساب اینکه هر یک گچ برگ RG مساحتی به میزان ۲.۸۸ مترمربع را کاور می‌کند، می‌توان گفت هر پالت کناف آر جی مساحت قابل کاور توسط این نوع پانل کناف میزان ۲۹۹.۵۲ مترمربع خواهد بود؛ و درصورتی که برای نوع رایج دوم یعنی مساحت قابل کاور برای دیوار و سقف با گچ برگ آرجی با ضخامت ۱۲.۵ میلی‌متر با احتساب این‌که هر پالت ۸۴ برگ دارد، این پوشش در مساحتی به مقدار ۲۴۱.۹۲ مترمربع می‌باشد.

    پانل MR کناف

    پانل MR کناف

    پنل ام آر پانلی ضدرطوبت است و برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که در ارتباط با رطوبت یا در کنار آن باشند؛ مثل سقف یا دیوار سرویس بهداشتی و حمام که به دلیل برخورد با زطوبت در این مکان‌ها است و همین امر ایجاب می‌کند برای ساخت سرویس بهداشتی یا حمام در ساختمان‌ها در راستای اجرای سقف کاذب ار پانل روکش‌دار گچی ضد رطوبت یا پانل MR بهره برد.

    محصولات پانل تولیدی در برندهای گچ برگ باتیس و کناف ایران کی پلاس از تولیدکنندگان پانل‌هایی هستند که در برخورد با رطوبت پایدار هستند و به عبارتی کیفیت خوبی دارند، استاندارد‌ها در آن‌ها رعایت شده است بنابراین بخش بزرگی از بازار را توانسته‌اند در اختیار بگیرند. ضخامت پانل روکش‌دار گچی MR در اندازه‌های ۱۲.۵ و ۱۵ میلی‌متر تولید می‌شود که همچنان ضخامت ۱۲.۵ میلی‌متر استفاده بیشتری دارد.

    از آن‌جایی که ابعاد پنل روکش‌دار گچی MR در اندازه‌های ۱۲۰ * ۲۴۰ سانتی‌متر ساخته می‌شود هر برگ می‌توان مساحتی به میزان ۲.۸۸ مترمربع را بپوشاند و این درحالی است که در هر بسته از آن ۷۶ برگ قرار دارد که این‌ها اطلاعاتی از تولیدات شرکت ایران کی پلاس است گرچه شرکت باتیس نیز اطلاعات مشابهی دارد.

    پانل FR کناف

    این نوع از پانل روکش‌دار گچی برای مقاومت در برابر آتش و حرارت می‌باشد. در مکان‌هایی که جلوگیری از خطر آتش‌سوزی اهمیت بسیاری دارد به طوری که وسایل مورد نیاز برای شرایط ایجاد حریق وجود دارد، از پانل FR کناف استفاده می‌شود. برای این موضوع اتاق سرور مثال خوبی است چرا که وسایل و تجهیزاتی که در آن وجود دارد دارای حساسیت می‌باشند و برای ایمن‌سازی آن‌ها در برابر هرگونه حریق و برخورد با آتش و سوختن آن‌ها، بهتر است در ساخت سقف کناف و دیوار کاذب از پانل FR کناف استفاده شود.

    ضخامت‌های تولیدی پانل FR کناف مانند پانل MR در دو نوع ۱۲.۵ و ۱۵ میلی‌متر موجود است و سایز هر یک از برگ‌های پانل FR کناف ۱۲۰*۲۴۰ سانتی‌متر است بنابراین میزان پوشش دهی این نوع پانل کناف میزان ۲.۸۸ مترمربع است و معمولا در هر یک پالت ۷۲ برگ از پانل اف آر مقاوم در برابر حریق وجود دارد، پس میزان پوشش دهی یک پالت مساحتی به میزان ۲۱۸.۸۸ مترمربع می‌باشد.

    پانل FM کناف

    پانل fm کناف

    پانل اف ام کناف نوعی از پانل روکش‌دار گچی است که خاصیت دو پانل FR کناف و پانل MR کناف را با هم دارا است؛ بدین معنی که خاصیت مقاومت در برابر حریق و همچنین پایداری در مقابل رطوبت را دارا است. بنابراین فضاهایی که هم در آن‌ها خطر آتش‌سوزی وجود دارد و هم در برخورد یا کنار رطوبت قرار دارد باید از پانل روکش‌دار گچی FR استفاده کنند.

    ضخامت پانل اف ام کناف مانند پانل‌های قبلی فوق الذکر در دو گونه‌ی ۱۲.۵ و ۱۵ میلی‌متر ساخته می‌شود. همچنین مقدار ابعاد آن ۱۲۰*۲۴۰ بوده و هر پالت آن شامل ۷۲ برگه پانل روکش‌دار گچی FM است که جمعاً ابعادی به میزان ۲۱۸.۸۸ را کاور می‌کند.

    سازه سقف کناف چیست و انواع سازه سقف کناف کدام است؟

    سازه سقف کناف

    برای ایجاد سقف کناف و دیوار کناف و گونه‌ی آن از سازه کناف استفاده می‌شود و به آن نیازمند خواهیم بود. دو گونه‌ی تیپ A  و تیپ B برای سقف کناف وجود دارد که وابسته به میزان طول سقف یا هزینه‌ها می‌باشد؛ بدین صورت که برای سقف‌هایی که طول زیادی داشته باشند از تیپ A  استفاده می‌شود و در غیر این‌صورت اگر جریان نزول هزینه‌ها از اهمیت برخوردار شود از تیپ B در سقف کناف استفاده می‌شود.

    یکی از رایج‌ترین پروفیل‌ها جهت ایجاد سقف کناف پروفیل اف (پروفیلF) است که موجب مقاومت سقف کناف می‌شود و در واقع گچ برگ کناف به همین سازه F یا پروفیل F وصل می‌شود. پیچ‌های کناف که قرار است به این سازه اف متصل شود معمولا در طول ۲.۵ و ۳.۵ میلی‌متر انتخاب می‌شوند. ضخامت پروفیل F کناف شامل سه نوع ۴۰۰ میکرون، ۵۰۰ میکرون و ۶۰۰ میکرون می‌باشد. ضخامت بیشتر موجب استحکام و مقاوم بودن بیشتری می‌شود. البته ضخامت انتخابی در قیمت تعیین کننده است.

    جهت وصل کردن و آویزگیری از سقف پروفیل U مورد استفاده قرار می‌گیرد که ضخامت های پروفیل یو نیز شامل اندازه‌های ۴۰۰، ۵۰۰ و ۶۰۰ میکرون می‌باشد و در این پروفیل نیز ضخامت بیشتر کیفیت مقاومتی بالاتری دارد. پروفیل U کناف برای اتصال به پروفیل U نیاز به کلیپس دارد. میخ و چاشنی از مواردی هستند که برای آویزگیری از سقف استفاده می‌شوند. خود میخ و چاشنی در کیفی‌ها و نوع‌های مختلفی وجود دارند که میخ و چاشنی ردهیت از نوع باکیفیت آن هستند. میخ و چاشنی ردهیت به وسیله یک تفنگ مخصوص به سقف بتنی متصل می‌شود و در نهایت با استفاده از این میخ پروفیل U به سقف متصل خواهد شد.

    به وسیله نبشی کناف، سقف کناف به همه ضلع‌های دیوار در مجاورت آن وصل می‌شود. پروفیل نبشی کناف که طولی به مقدار ۲.۵ سانتی‌متر یا ۲۵ میلی‌متر دارد پروفیل L نیز نامیده می‌شود. گاه با در نظر گرفتن نام آن و نیز طول آن، تحت عنوان پروفیل نبشی کناف سازه L25 نامیده می‌شود و ضخامت آن در مقدارهای ۴۰۰ و ۵۰۰ و ۶۰۰ میکرون متفاوت است.

    همچنین ضخامت بیشتر، کیفیت بالاتر و قیمت بالایی را موجب می‌شود. و این پروفیل نبشی به وسیله پیچ به دیوار وصل می‌گردد. در استفاده و کاربرد این کناف‌ها باید گفت در نصب دیوار کناف با توجه به نوع دیوار پروفیل مخصوص آن نوع دیوار انتخاب خواهد شد.

    سازه دیوار کناف و انواع آن

    سازه دیوار کناف

    پروفیل رانر که در سه گونه مختلف U50 و U75 و U100 ساخته می‌شود برای ایجاد دیوار کناف خود ایستا استفاده می‌شود. البته نامگذاری پروفیل رانر چیزی است که در اصطلاح رایج است اما از لحاظ اسناد و نقشه‌ها پروفیل استاد به نام UW است. مکان قرارگیری آن روی زمین است و به وسیله پیچ کناف به زمین وصل می‌شود. همچنین پروفیل استاد که به مانند ستون در دیوار کاذب می‌ماند به پروفیل استاد وصل می‌شود.

    این ضخامت دیوار است که در استفاده از پروفیل استاد و پروفیل رانر (پروفیل Runner) تعیین کننده‌ی ابعاد آن‌هاست. سازه Stud یا همان پروفیل استاد بخشی برپا است که مانند ستون است و اندازه‌های مختلفی برای آن وجود دارد که عبارتند از C50، C75 و C100.  البته جالب است بدانید که سازه CW نامی است که در نقشه‌های کناف به پروفیل استاد داده شده است ولی نامی که در بازار با آن مورد معامله و فروش قرار می‌گیرد سازه C است.

    بتونه کناف و اندودهای کناف

    بتونه کناف و اندودهای کناف

    بعد از اینکه سقف کاذب و یا دیوار کاذب ساخته و اجرا شد به وسیله بتونه کناف و نوار درزگیر کناف که تیپ (tape) نامیده می‌شود جی پیچ روی پانل پر می‌شود. بتونه درزگیر کناف شامل کیسه ۲۰ کیلوگرمی است. همچنین بتونه کناف در بازار از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین‌ها می‌باشد که این موضوع به دلیل انعطاف پذیری آن است.بعد از اینکه به وسیله‌ی تیپ در اندازه ۵ سانتی‌متر و و بتونه کناف درزگیری شد برای اینکه مساحت مد نظر کار برای نقاشی آماده شود از ماتیک استفاده می‌کنیم.

    ماستیک و بوردفیکس‌های موجود در کیسه ۲۰ کیلوگرمی از سایر نوع‌های اندودها می‌باشند. عایق آبی به صورت سطل بیست و پنج کیلویی و اسکیم لایت به صورت کیسه و در مقدار سی کیلو نیز ساخته می‌شوند. همچنین چسب کاشی در دو گونه TA flex و TA Plus به صورت بیست و پنج کیلو در کیسه و بتو گیپس به صورت کیسه به میزان سی کیلو از تولیدهای شرکت کناف ایران کی پلاس می‌باشد.

    سخن آخر

    سقف کناف و دیوار کناف چیست؟ در این مقاله راجع به گچ برگ کناف و انواع پانل‌های کناف صحبت شد که کاربرد آن‌ها و نوع‌های مختلف پانل روکش‌دار گچی که در کاربرد و ضخامت متفاوت بودند، نیز سطح پوشانندگی آن‌ها در سقف کاذب و دیوار کاذب شرح داده شد. همچنین شما می‌توانید برای تهیه انواع پانل‌های روکش‌دار گچی از طریق شماره‌های ۰۹۱۲۲۲۰۶۸۳۲،۰۲۱۲۲۸۶۲۶۷۵ و ۰۲۱۴۴۴۴۸۸۰۵ تماس حاصل فرمایید.

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس