گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

۰ تا ۱۰۰ طراحی نمای ساختمان با کم‌ترین هزینه!

۰ تا ۱۰۰ طراحی نمای ساختمان با کم‌ترین هزینه!
  • طراحی نمای ساختمان بسیار مهم‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. زیرا اولین برداشتی که مردم از ساختمان شما دارند و می‌تواند بر عملکرد آن و نحوه تعامل مردم با شما و بر قیمت و فروش ملک تأثیر بگذارد، همان نمای ساختمان می‌باشد.همیشه برای بسیاری از مردم سؤال‌هایی درباره بازسازی نمای ساختمان پیش می‌آید، سؤال‌هایی از قبیل؛ طراحی نمای ساختمان به چه شکل است؟

    چگونه نمای بیرونی منزل یا ویلای خود را بروز کنیم؟ نکاتی که باید در نما رعایت کنیم چیست؟ چگونه برای نمای ویلایمان یک طراحی خوب انجام می­‌دهیم؟ تمامی این سؤالات و سؤالات دیگر مواردی هستند که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند.

    ما در گروه دکورساز باسابقه درخشان در بازسازی ساختمان قصد داریم پاسخ تمام این سؤالات را برای شما عزیزان بیان کنیم. همچنین معیارها و نکات مهم برای یک طراحی نمای جذاب و پارامترهایی که نما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد را باهم بررسی خواهیم کرد. درصورتی‌که قصد دارید درباره طراحی نمای ساختمان اطلاعات بیشتری داشته باشید تا آخر با دکورساز همراه باشید.

     

     

    Contents

    طراحی نمای ساختمان چگونه انجام می‌شود؟

    طراحی نمای ساختمان به عوامل گوناگونی بستگی دارد. افراد می‌بایست در زمان طراحی نمای بیرونی ساختمان به عواملی چون  محیط، عملکرد و سبک معماری برای ایجاد فضایی جذاب و کاربردی توجه کنند. جدا از عوامل بیان‌شده هنگام طراحی نمای بیرونی یک ساختمان، باید عوامل مختلفی را در نظر داشت. یکی از آنها لوکیشنی است که ساختمان در آن واقع شده است، زیرا محیط می‌تواند در انتخاب مصالح و سبک نمای ساختمان دخیل باشد. درنظرگرفتن عملکرد ساختمان و نحوه استفاده از آن نیز مهم است. به‌عنوان‌مثال، یک ساختمان تجاری نیازهای متفاوتی نسبت به یک ساختمان مسکونی خواهد داشت و این می‌تواند بر نحوه طراحی نمای بیرونی تأثیرگذار باشد.

     

     

    103

    مراحل طراحی نمای ساختمان

    • تعیین اهداف پروژه
    • مشخص کردن استراتژی طراحی و شکل کلی پروژه
    • بررسی قطعه زمین پروژه (سایت)
    • بررسی شرایط اقلیمی و آب‌وهوا

     

    تعیین اهداف پروژه

    قبل از شروع طراحی نمای ساختمان مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، تعیین هدف پروژه و داشتن یک دید کلی از نتیجه‌ی نهایی است. اگر هدف‌گذاری‌های پروژه خود را انجام نداده‌اید، سریعاً برای این کار اقدام کنید. تعیین اهداف باعث ساده‌سازی و هموارشدن مسیر طراحی نما خواهد شد و در تصمیم‌گیری‌ها سردرگم نخواهیم شد.

     

     

    target for extesior design 1

     

    مشخص کردن استراتژی طراحی و شکل کلی پروژه

    پیش از طراحی نمای ساختمان باید اهداف مشخص شوند. اهدافی که تعیین کردیم می‌تواند در بسیاری از پارامترها نظیر سبک طراحی، بودجهٔ پروژه، زیبایی‌شناسی، پایداری بنا و … مؤثر باشد. خب برای درک بیشتر این موضوع به مثال ساده‌ای از تعیین اهداف و تأثیر در استراتژی طراحی که روند شما را مشخص می‌کند، توجه کنید:

    فرض کنید هدف پروژه، یک کلبهٔ ساده و مدرن در محیطی جنگلی است. از این هدف می‌فهمیم که طراحی باید در عین سادگی به سبک مدرن، جذاب و شیک باشد. یک ساختار ساده باید برای نما و داخل در نظر گرفته شود. همچنین ترکیب‌های رنگی که استفاده می‌کنیم نباید زیاد باشد. نحوه قرارگیری ویلا و ظاهری که می‌سازیم متناسب با محیط جنگلی اطراف باشد و متریال به‌کاررفته ترجیحاً چوبی باشد.

     

     

    106

     

    بعد از تصمیم‌گیری به این موضوعات، استراتژی ما برای انجام پروژه به این صورت خواهد شد:

    • طراحی مدرن: پارامترهای این سبک از طراحی را در کلبه می‌گنجانیم (می‌توانید در مقالهٔ طراحی نمای ویلا، با این سبک آشنا شوید)
    • ساختار ساده: در این سبک ما از تزئینات اضافی خودداری می‌کنیم و هدفمان جذابیت بصری بالا، به ساده‌ترین حالت ممکن است.
    • ویژگی‌های کلی کلبه: در این بخش پایه‌ها، مصالح، متریال و رنگ‌های موردنظر را باید باتوجه‌به شرایط اقلیمی انتخاب کنیم.

     

    94

     

     

    هر هدفی می‌تواند طراحی بیرونی پروژهٔ ما را به نحوی تحت‌تأثیر، قرار دهد و بعضی مواقع دچار مشکل در تصمیم‌گیری خواهیم شد. برای مثال در اکثر اوقات که بحث زیبایی‌شناسی وسط است دچار کمبود بودجه می‌شویم. در این مواقع باید اهداف خود را اولویت‌بندی کنیم. اولویت‌بندی اهداف، ما را در رسیدن سریع­تر به نتایج دلخواهمان کمک خواهد کرد.

    بررسی قطعه زمین پروژه (سایت)

    به فضا یا قطعه زمینی که در آن ساخت‌وساز انجام می‌شود، سایت می‌گویند. موقعیت مکانی سایت جایگاه قرارگیری بنا، نوع فونداسیون، محل پارکینگ، محل قرارگیری حیاط و… را تعیین می‌کند.

    بهتر است پیش از شروع پروژه یک کارشناس مجرب به بازرسی سایت بپردازد و تمام جوانب را بسنجد؛ زیرا بررسی سایت پیش از بازسازی، بخش مهمی از فرایند بازسازی ساختمان محسوب می‌گردد. یک بازرسی مناسب می‌تواند به شناسایی هر گونه مشکل یا محدودیتی که ممکن است بر ساخت‌وساز تأثیر بگذارد کمک کند که به نوبه خود می‌تواند به جلوگیری از تأخیر و هزینه‌های اضافی در طول فرایند بازسازی کمک کند.

    بررسی سایت ممکن است شامل ارزیابی توپوگرافی زمین، موقعیت خطوط شهری، وجود درختان یا پوشش گیاهی، جهت باد و سایر عوامل باشد. همچنین ارزیابی ساختار خانه برای تعیین وجود مشکلاتی مانند رطوبت، قالب، آسیب به سازه، مشکلات الکتریکی یا لوله‌کشی و… مهم است. علاوه بر این، بررسی سایت می‌تواند به تعیین بهترین راه برای استفاده حداکثری از فضای موجود کمک کند. به‌عنوان‌مثال، اگر خانه در منطقه‌ای قرار گرفته است که منظره‌ای زیبا از دریا دارد، می‌توان یک تراس یا بالکن طراحی کرد تا به شما امکان لذت‌بردن از منظره را بدهد.

     

     

    83

    بررسی شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی

    شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی در طراحی نمای ساختمان تأثیرگذار است. شرایط آب‌وهوایی، زاویه تابش خورشید و جهت بادها هم روی طراحی نما تأثیر به سزایی می‌گذارد. طراحی در هوای مرطوب و دمای بالا با طراحی در آب‌وهوای سرد، خصوصیات متفاوتی دارد. به طور مثال:

    • در مناطقی با آب‌وهوای گرم‌تر پنجره‌های بزرگ‌ می‌تواند به زیبایی کار بیفزاید و درعین‌حال طراحی نماهایی که سایه و محافظتی در برابر تشعشعات مستقیم خورشید را فراهم می‌کنند، مهم است. این موضوع را می‌توان با استفاده از وسیله‌هایی مانند سایه‌بان، مهیا کرد. علاوه بر این استفاده از مواد بازتابنده در نما می‌تواند به کاهش انتقال حرارت به داخل ساختمان کمک کند که می‌تواند باعث بهبود بهره‌وری انرژی و کاهش هزینه‌های مربوط به سرمایش شود.
    • در آب‌وهوای سرد عایق‌کاری‌ها، ضخامت دیوارها و دریچه‌های کوچک‌تر در اولویت قرار دارند. نما باید به‌گونه‌ای طراحی شود که عایق حرارتی باشد و اتلاف گرما را از طریق پوشش ساختمان کاهش دهد. این امر را باید از طریق ترکیب مواد عایق در نما و همچنین استفاده از پنجره‌های دوجداره یا سه جداره برای کاهش انتقال حرارت به دست آورد.
    • در مناطق جنگلی چون با خطر آتش‌سوزی روبرو هستیم، لازم است که یک‌سری مصالح را به کار نبریم و نکات طراحی مناسب در آن منطقه را رعایت کنیم.
    • در مناطق پربارش، باید با استفاده از مواد ضد آب و ایجاد عناصر محافظ مانند لبه و کانال‌های زهکشی، از نفوذ رطوبت و آب جلوگیری کرد
    • کنار سواحل و مناطقی که بادخیز است، نحوه چیدمان پلان نیز باید مطابق استانداردها باشد که از عبور باد جلوگیری نشود.
    • در مناطقی با شرایط آب‌وهوایی شدید، مانند طوفان یا زلزله، طراحی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر این رویدادها مقاوم باشد و برای تحقق این امر باید از مصالح ساختمانی مقاوم در برابر ضربه مانند شیشه‌های لمینت یا پانل‌های روکش هسته آلومینیومی بهره بگیریم.

     

     

    71

    قوانین منطقه‌ای

    قوانین منطقه‌ای یکی از موارد مهم در طراحی نمای ساختمان است. محدودیت‌های قانونی، دستورات و ضوابط مشخص شده توسط سازمان شهرداری هر منطقه و الگوی نمای محیط اطراف می‌تواند طراحی نمای ما را تعیین کند. قوانین منطقه‌ای در مورد بازسازی خانه ممکن است بسته به کشور و منطقه‌ای که خانه در آن واقع شده است متفاوت باشد. این قوانین معمولاً حداقل استانداردهای ایمنی، بهداشت و رفاه را تعیین می‌کنند که خانه‌ها برای قابل‌سکونت بودن باید رعایت کنند. ارتفاع، شیب سقف، بالکن و ایوان‌ها مواردی هستند که تحت‌تأثیر این قوانین هستند.

     

     

    town rule 1

    جمع‌بندی:

    همان‌گونه که در این مقاله اشاره شد یکی از راه‌های زیباسازی، طراحی نمای ساختمان است. طراحی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن دقت کنید. در صورت طراحی درست و مناسب و با درنظرگرفتن نکاتی مثل قوانین آن منطقه، شرایط اقلیمی و آب‌وهوایی طراحی و اجرا شود می‌توانیم سال‌ها از نمای ساختمان خود لذت برده و کاری بدون دردسر داشته باشیم.تعیین بودجه و هدف‌گذاری از الزامات این عملیات عمرانی است. امیدواریم به کمک مشاوران ما بتوانید از نمای زیبا و محیط دنجی که برای ساختمان خود ترتیب می‌دهید لذت ببرید.

     

     

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

     

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس