گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

طراحی ویلا با چوب به چه شکل انجام می‌شود؟

طراحی ویلا با چوب به چه شکل انجام می‌شود؟
  • طراحی ویلا با چوب به چه شکل است؟ یکی از راه‌های نزدیک شدن به طبیعت و آرامش آن، ساختن و طراحی ویلا با چوب یا استفاده از ویلاهای پیش‌ساختهٔ چوبی است.

    طبق تحقیقات دانشمندان استفاده از چوب در طراحی بنا باعث ایجاد نشاط بیشتر در زندگی و طول عمر بالا می‌شود و این مورد در بازسازی ویلا بسیار کاربرد دارد. مصالح مورد­نیاز برای ساخت و طراحی ویلا به این سبک، از سنگ، شیشه و چوب که از طبیعت به دست می­‌آید است.

    بهتر است برای ساخت این‌گونه ویلا از بناهای پیش­‌ساخته استفاده نکنیم، زیرا در مواردی بسیار کوچک هستند و فضای کافی ندارند. در ویلاهای چوبی و طراحی داخلی آن، معمولاً از الگوهای طراحی مینیمالیستی مدرن بهره می­گیرند. ساخت و طراحی با استفاده از متریال چوب را می‌توان در کنار دامنهٔ کوه‌ها و جنگل به جذابیت بصری نمای آن افزود و آنجا را به محیطی دنج و آرام تبدیل کرد.

    ما در این مطلب قصد داریم هرآنچه که در خصوص طراحی و ساخت ویلا با چوب بدانید را برای شما عزیزان شرح دهیم. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

     

     

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    Contents

    76

     

    مزایای طراحی ویلا با چوب

    در این قسمت قرار است کامل به مزایا طراحی ویلا با چوب بپردازیم.

    کاهش هزینه‌ها

    • اگر از خانه‌های پیش‌ساخته استفاده کنیم، هزینه‌های پی‌ریزی نخواهیم داشت.
    • راه‌اندازی سیستم گرمایشی به‌مراتب مقرون‌به‌صرفه‌تر از سبک‌های دیگر است، زیرا در طراحی با چوب عایق‌بندی‌ها به‌خوبی انجام می‌شود. همین عایق‌بندی مناسب، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی نیز است.
    • بنایی در این ساختمان به‌صورت خشک بوده و نیازی نیست ۳ الی ۱۲ ماه برای خشک‌شدن گچ‌های محوطه منتظر باشیم.
    • ضخامت خانه‌ها در این‌گونه طراحی ۱۵ سانتیمتر و در طراحی با آجر معمولاً به ۳۰ سانتیمتر می‌رسد، نکتهٔ قابل‌توجه این است که استحکام هر دو می‌تواند یکی باشد.

     

    49

     

    سازگاری با محیط

    • طراحی ویلا با چوب سازگاری بالایی نسبت به محیط اطراف خود دارد و اگر ویلاهای اطراف ما از الگوی خاصی استفاده کنند، می‌توانیم به‌خوبی با آن‌ها یکسان شویم.
    • درصورتی‌که سرعت و زمان برایمان مهم است می‌توانیم از ویلاهای چوبی پیش‌ساخته استفاده کنیم، این ویلاها برای فضاهای شهرکی یکسان، مثل ویلاهای سازمانی و ارگان‌های خاص… بسیار مناسب است.
    • مزیت این کار این است که با وجود سرعت بالا، از کیفیت آن کاسته نمی‌شود، اما در ساختمان‌های دیگر می‌تواند سرعت بالا از کیفیت آن بکاهد.
    • در این سبک چون از فرایندهای بنایی خیس (مانند گچ‌کاری) کمتر استفاده می‌شود، از مرطوب شدن فضای داخلی جلوگیری می‌شود.

     

    wood 2 1

    فلسفهٔ بناهای چوبی

    در کشورهایی که کمبود چوب ندارند، همیشه طراحی بناها با چوب نسبت به متریال‌های دیگر ترجیح داده شده است. استفاده از چوب از چندین هزار سال قبل در میان مردم رایج بوده است، البته با اختراع بتن و تکنولوژی‌های امروزی این سبک روزبه‌روز به دست فراموشی سپرده شد.

     

     

    عمر بالا:

    در خانه‌های چوبی، متریال استفاده شده بسیار مرغوب است، این مواد سازنده می‌تواند چندین نسل پابرجا بماند و به‌عنوان سرپناه استفاده شود. چوبی که از تنهٔ درختان به‌دست‌آمده است، به‌خودی‌خود می‌تواند به‌عنوان متعادل‌کنندهٔ رطوبت استفاده شود که دمای متعادل، بوی مطبوع طبیعت در هوا و انرژی خوب فراوانی را فراهم می‌کند.

     

    راحتی در نصب:

    با پیشرفت این صنعت و فناوری‌های جدید، تمامی قطعات لازم از قبل به‌صورت استاندارد و طبق سلیقهٔ عام مردم ساخته شده. به همین دلیل باعث سرعت پیشرفت در کار این نوع طراحی است و فقط کافی است که قطعات به‌خوبی مونتاژ شوند.

     

     

    وزن کم و سبک بودن:

    یکی از پارامترهایی که در سازه‌های چوبی با آپارتمان­های دیگر به‌شدت متفاوت است، وزن است. این پارامتر به‌خودی‌خود باعث کاهش خیلی از هزینه‌ها می‌شود. سازه‌های چوبی قابل‌انعطاف‌تر و مقاوم‌تر، در برابر حادثه‌های طبیعی مثل زلزله و رانش زمین است.

     

     

    ترفندهایی برای طراحی ویلا با چوب

    برای طراحی کارآمد ویلا با استفاده از چوب بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید:

    • استفاده از چوب طبیعی: از تیرهای چوبی و کف چوبی در طراحی بهره بگیرید. این کار حس گرم و دلپذیری به محیط می‌دهد.
    • پنجره‌های بزرگ: در سرتاسر ویلا از پنجره‌های بزرگ استفاده کنید. نور طبیعی زیبایی محیط را چندین برابر خواهد کرد.
    • پلان طبقه باز: این نوع طراحی زیبایی طبیعی چوب را بیشتر به نشان می‌دهد و فضایی جادار و یکنواخت را به‌دوراز درزهای اتاق‌ها ایجاد می‌کند.
    • نشیمن در فضای باز: با ایجاد عرشه یا آلاچیق چوبی در فضای باز از محیط طبیعی خود لذت ببرید.
    • طراحی مینیمالیستی: این نوع طراحی با خطوط و اشکال ساده، ظاهری مدرن و جذاب به ویلای چوبی شما می‌بخشد.
    • استفاده از مواد پایدار: از چوب احیا شده یا جایگزین‌های چوب سازگار با محیط‌زیست استفاده کنید تا طراحی شما با محیط‌زیست هماهنگ‌تر باشد.
    • استفاده از رنگ: از رنگ‌های طبیعی مثل بژ، قهوه‌ای و سبز استفاده کنید تا با هماهنگی با چوب، ظاهری منسجم برای ویلای شما ایجاد کند. برای ایجاد طراحی خاص شما متناسب باسلیقه و ترجیحات خودتان، می‌توانید از طراحان و معماران زبده دکورساز مشورت بگیرید.

    امکانات موجود در ویلای چوبی

    شاید این سؤال برای شما هم پیش بیاید که آیا ویلای چوبی می‌تواند همه امکانات موجود در ویلاهای معمولی را داشته باشد یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت با رعایت نکات ایمنی همه امکانات در طراحی ویلا با چوب نیز قابل‌پیاده‌سازی هستند.

     

    شومینه در طراحی ویلا با چوب

    استفاده از شومینه‌های پیش‌ساخته و مدرن در ویلاهای طراحی شده با چوب امری متداول است و در صورت درخواست کارفرما می‌توان از شومینه در ویلای چوبی استفاده کرد.

     

    رنگ‌آمیزی ویلای چوبی

    برای رنگ‌کردن ویلای چوبی می‌توان از رنگ‌های جذبی استفاده کرد. این رنگ‌ها در دو دسته بر پایه آب و بر پایه روغن قرار می‌گیرند.

    رنگ‌های جذبی طیف رنگی گسترده‌ای برای انواع سلیقه‌ها و طراحی‌ها دارند. این رنگ‌ها ضد آب، ضد آفت و حشره و ضد اشعه U.V.  هستند. انحصار تولید رنگ جذبی برای طراحی ویلا با چوب، در دست کشورهای اروپایی و آمریکاست و برای استفاده از این رنگ‌ها باید آنها را وارد نمود.

     

     

    تأسیسات ویلای چوبی

    برای بخش تأسیسات و الکتریکال ویلای چوبی می‌توان از متریال‌های مختلف ایرانی و خارجی استفاده که به نظر کارفرما بستگی دارد. تمامی این تأسیسات به‌صورت توکار قرار می‌گیرند و از نوع گالوانیزه و نسوز می‌باشند. نقشه‌های تأسیسات و الکتریکال ویلا در اختیار کارفرما قرار داده خواهد شد.

     

    آیا برای ساخت ویلای چوبی به مجوز خاصی نیاز است؟

    در هیچ کجای قوانین ساخت‌وساز به چنین مسئله‌ای اشاره نشده است. پس منعی برای ساخت و طراحی ویلا با چوب در هیچ کجای ایران وجود نخواهد داشت. اما در برخی موارد به علت خارج از بافت بودن زمین، کلاً مجوز ساخت‌وساز ویلا داده نخواهد شد. چه برای ساخت ویلاهای آجری و بتنی و چه برای ویلای چوبی نیاز به مجوز ساخت‌وساز از طرف شهرداری برای بافت شهری یا دهیاری برای بافت روستایی وجود دارد. چنانچه زمین کارفرما خارج از بافت باشد – مثلاً زمینی با کاربری کشاورزی – مجوز ساخت‌وساز ویلا در آن منطقه صادر نمی‌شود.

     

    مراحل طراحی و ساخت ویلا با چوب

    انتخاب الوار

    انتخاب الوار یکی از نکات مهم در طراحی ویلا با چوب است. در ظاهر شاید چوب‌ها به یک‌شکل به نظر برسند، اما این باور اشتباه است.

    قبل از شروع عملیات، باید نوع الوار خود را انتخاب نموده و سفارش دهید. هر چه ظاهر الوار یکنواخت‌تر و گره‌های کمتری داشته باشد، می‌توان گفت الواری که انتخاب کردیم کیفیت بهتری دارد. یکی از معیارهای مهمی که باید بسنجیم میزان احتمال انقباض و انقباض کمتر الوار در طول زمان است. معمولاً از چوب درخت کاج یا صنوبر برای ساخت ویلای چوبی استفاده می‌شود.

    اگر از چوب مرطوب برای ساخت ویلا استفاده می‌کنید باید نسبت به تهویه عالی برای ویلا اقدام کنید. چون رطوبت به‌مرور زمان باعث پوسیدگی و تغییر رنگ چوب خواهد شد. استفاده از الوار خشک انتخاب بهتری است؛ چون رطوبت و نشست کمتری را تجربه خواهید کرد. بهترین کار برای انتخاب درست، خرید از فروشگاه‌های مطمئن یا مشاوره از افراد متخصص است.

     

     

    wood 3 1

     

     

    پی‌ریزی و فونداسیون

    بعد از انتخاب چوب، می‌توانید ساخت رو شروع کنید و مثل هر بنایی همه چیز با پایهٔ آن شروع می‌شود. در این کار حتماً باید یک متخصص بعد از بازدید از زمینی که قصد داریم ویلا را در آن بسازیم، گوشه‌ها و حاشیه‌های خانه را مشخص کند. سپس حفر فونداسیون انجام شود و آب‌بندی و عایق‌بندی پایه‌ها به‌صورت اصولی انجام شود. این مورد یکی از مواردی است که باید در طراحی ویلا با چوب توجه داشت. در این مرحله باید برای پایه‌های ویلا از چوب‌های مقاوم و بدون مشکل استفاده شود.

     

    ساخت قاب خانهٔ چوبی

    بعد از پی‌ریزی‌ها و انتخاب الوار، حالا نوبت آن است که عناصر اصلی ظاهری خانه تیرچه‌ها و ستون را بنا کنیم و از ویلای زیبای خود لذت ببریم. در این مرحله اتاق ویلا طبق طراحی‌های انجام شده ساخته خواهد شد.

     

    wood 4 1

    جمع‌بندی:

    طراحی ویلا با چوب یکی از سبک‌هایی است که از قدیم‌الایام وجود داشته، و تا به امروز توانسته با دنیای امروزی و طراحی‌های مدرن، خود را بروز کند. این سبک یکی از کم‌هزینه‌ترین، ساده‌ترین و مقاوم‌ترین طراحی‌ها در برابر بلایای طبیعی مثل زلزله است. عایق‌بندی‌ها در این طراحی باعث بهینه‌سازی مصرف انرژی و محبوبیت میان مردم شده است. درصورتی‌که تا پایان مطلب با ما همراه بودید و مایلید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید می‌توانید با کارشناسان ما در گروه دکورساز در ارتباط باشید.

     

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس