گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال!

مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال!
  • مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال چه چیزهایی است؟ شمال کشور منطقه‌ای مرطوب معتدل به‌حساب می‌آید که در اکثر فواصل سال بارندگی دارد. گرچه این آب‌وهوا بسیار مطلوب ما است. اما اگر بخواهیم در این منطقه خوش‌آب‌وهوا خانه و یا ویلایی داشته باشیم باید از مصالح و ابزارهایی استفاده کنیم که در اثر رطوبت هوای شمال پوسیده نشوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد وجود انواع مصالح گوناگون ساخت‌وساز در بازار هستیم. اما چگونه می‌توان در این میان مصالحی که قابلیت سازگاری با آب‌وهوای شمال را دارد شناسایی کنیم.

     

     

    Contents

    از کدام مصالح برای بازسازی در شمال کشور استفاده کنیم؟

    مصالح سازگار با شمال کشور باید در مقابل رطوبت و کپک‌زدگی مقاوم باشند. چند مورد از این مصالح را برایتان لیست کرده‌ایم:

    1. استفاده از بلوک‌های بتنی هوادهی که در برابر آب مقاوم هستند و عایق حرارتی و صوتی خوبی هم به‌حساب می‌آیند.
    2. پانل‌های مقاوم در برابر رطوبت که برای جلوگیری از رطوبت زدگی طراحی می‌شوند.
    3. رنگ‌های خاصی وجود دارند که برای مقاومت در برابر رطوبت و کپک‌زدن تولید شده‌اند که به آنها رنگ‌های ضد نم می‌گویند. می‌توان دیوارها و سقف را با این رنگ، نقاشی کرد.
    4. به موادی که برای جلوگیری از نفوذ آب، بر روی سطوح اعمال می‌شوند عایق‌های رطوبتی گفته می‌شود. آنها را می‌توان روی دیوارها، سقف‌ها و پایه‌ها به کاربرد.
    5. یکی از مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال به‌کاربردن عایق‌های حرارتی و صوتی مانند فایبرگلاس و پشم معدنی.
    6. از غشاهای آسفالتی برای ضد آب بودن سقف و دیوارها استفاده می‌گردد. این غشاها در برابر رطوبت مقاوم هستند و می‌توانند گزینه خوبی برای ساختمان‌هایی باشند که در مناطقی با بارندگی زیاد واقع شده‌اند.
    7. سنگ‌تراشی ماده‌ای مستحکم و بادوام است که در ساختمان‌هایی که در مناطق پر بارش قرار دارند به کار می‌رود. علاوه بر مقاوم‌بودن، عایق حرارتی خوبی هم به‌حساب می‌آید.
    8. مواد کامپوزیتی مانند پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس هم جزو مصالح سازگار با آب‌وهوای شما هستند. این مواد در برابر کپک و آب هم امتحانشان را به‌خوبی پس داده‌اند.
    9. ملاط ضد آب ماده‌ای است که برای محافظت از دیوارها در برابر رطوبت مورداستفاده قرار می‌گیرد. این ملاط مستقیماً روی دیوارها اعمال می‌شود.

    آیا خودمان می‌توانیم مصالح بازسازی در شمال را تهیه کنیم؟

    در انتخاب مصالح مناسب برای بازسازی ساختمان‌هایی با رطوبت نسبی بالا، نه‌تنها مقاومت در برابر رطوبت اهمیت دارد؛ بلکه عوامل دیگری مانند دوام، زیبایی و هزینه نیز برای ما در اولویت هستند. انتخاب مصالح ممکن است به عوامل بسیاری بستگی داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود برای انتخاب مصالح مناسب با کارشناسان دکورساز مشورت کنید.

    شناخت کامل مصالح و انتخاب درست آن کاری هست که معمار و طراح شما باید بتواند به‌خوبی آن را انجام دهد تا از پیش‌آمدن هزینه‌های اضافی و هزینه‌های نگهداری ساختمان جلوگیری کند. این موارد در بازسازی ویلا در شمال بسیار مؤثر است.

    اگر بخواهیم به مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال اشاره کنیم قبل از آن باید به دو نکته مهم دراین‌رابطه توجه کنیم. اول‌ازهمه اقلیم معتدل و مرطوب این منطقه و بعد از آن ویلایی بودن ساختمان است. یکی از موارد مهمی که باید بدانید اهمیت مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال است.

     

     

    مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال

     

    تفاوت ساختمان‌های ویلایی

    یک ساختمان ویلایی تفاوت‌هایی با دیگر ساختمان‌ها دارد که در انتخاب مصالح تأثیرگذار هستند. اکنون به تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم. ساختمان‌های ویلایی به‌خاطر ارتباط بیشتر با محیط اطراف خود معمولاً از هزینه نگهداری بالاتری نسبت به دیگر ساختمان‌های مسکونی برخوردارند. ازاین‌رو انتخاب مصالح مناسب برای ویلا در شمال می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های نگهداری شود.

    میزان مصالح مصرفی در ساختمان‌های ویلایی نسبت به ساختمان‌های آپارتمانی بسیار کمتر هست به همین دلیل می‌توان در موارد ضروری برای پاسخگویی هر چه بیشتر ساختمان از مصالح با قیمت بالاتر استفاده کرد. ویلاها معمولاً فضاهایی هستند که کیفیت بسیار بالاتری از آپارتمان‌های مسکونی عادی دارند. ازاین‌رو انتخاب مصالح مناسب نیز باید به بالابردن این کیفیت کمک کند.

    84

     

    اهمیت اقلیم

    مسئله بعدی که در زمان انتخاب مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال باید به آن توجه کرد، اقلیم معتدل و مرطوب این منطقه است. به‌خاطر بالابودن رطوبت نیاز هست تا نکاتی که به آن اشاره می‌کنیم را رعایت کنید. اختلاف دما کم شب و روز در این مناطق مصالح با ظرفیت حرارتی پایین را جزو مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال قرار می‌دهد. ازاین‌رو بهتر است از مصالحی استفاده کنیم که کمتر خاصیت عایق گرمایی داشته باشند. رطوبت در انتخاب مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال نقش بزرگی دارد. چرا که در صورت انتخاب مصالح اشتباه و قراردادن آن در معرض رطوبت به‌سرعت مصالح ما رو به فرسایش می‌رود. با توجه حجم بالای بارش‌ها در این منطقه باید به میزان ماندگاری و نفوذ مصالح در برابر باران توجه کنیم. در صورت استفاده مصالح نامناسب باید به‌خوبی آن‌ها را از فضای تر و خیس دورنگه داریم تا دچار فرسودگی نشوند.

     

     

    79

     

     

    سازه‌های بتنی یا فلزی؟ کدام برای آب‌وهوای شمال مناسب‌تر هستند؟

    مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال یکی از آن نکاتی است که هنگام بازسازی باید آن را رعایت کنید. برای ساخت ویلا در شمال سیستم‌های سازه‌ای گوناگونی وجود دارد. اما ما در این بخش از مقاله به مقایسه سیستم‌های معمول یعنی سازه فلزی و سازه بتنی می‌پردازیم.

    اول‌ازهمه باید بگوییم که سازه‌های بتنی و فلزی هرکدام اگر به‌خوبی و به‌صورت اصولی طراحی و اجرا شوند، پاسخگوی نیازهای ساختمان هستند. اما مقایسه آن‌ها می‌تواند انتخاب را برای ما راحت‌تر کند.

    80

     

    • اولین تفاوت که برای سازندگان اهمیت بالایی دارد هزینه اجرای این دو سازه هست. سازه‌های فلزی به چند دلیل در نهایت قیمت بالاتری نسبت به سازه‌های بتنی دارند. قیمت بالای فلز، نیازمندی نیروی متخصص و تجهیزات سنگین برای اجرا از جمله دلایل بالابودن قیمت خرید و اجرای این سازه‌ها هستند.
    • مسئله بعدی مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال است. سازه‌های فلزی در صورت تماس طولانی‌مدت با رطوبت دچار فرسایش می‌شوند و ممکن است کارایی خود را در درازمدت از دست بدهند؛ اما سازه‌های بتنی مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارند
    • سازه‌های بتنی را می‌توان به‌صورت مرحله‌ای اجرا کرد که این مسئله می‌تواند از لحاظ مالی به سازنده کمک کند تا هزینه‌های سنگین را یکجا پرداخت نکند. چراکه استفاده از سازه فلزی نیازمند پرداخت به‌صورت یک‌جا و در کوتاه‌مدت است.

     

    92

     

    • اگر بخواهیم از خصوصیات سازه‌های فلزی بگوییم و درباره مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال بیشتر توضیح بدهیم باید گفت: زمانی که سرعت عمل برای شما در اولویت باشد سازه‌های فلزی سرعت اجرای فوق‌العاده بیشتری نسبت به سازه‌های بتنی دارند.
    • همچنین سازه‌های فلزی می‌توانند اجزای سازه‌ای مانند ستون‌ها و سقف‌ها را در نهایت برای شما نازک‌تر و ظریف‌تر شکل دهند.
    • در آخر هم سازه‌های فلزی قدرت انعطاف بیشتری به ساختمان می‌دهند؛ چراکه در آینده و یا در میان کار می‌توان به‌راحتی به ساختمان بخش جدیدی اضافه کرد که این کار در ساختمان‌های بتنی کمتر اتفاق میفتد. در ادامه به یکی دیگر از موارد مهم درباره مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال خواهیم پرداخت.

    83

     

    مصالح مناسب برای پوشش نهایی

    پس از سفت‌کاری نوبت به بخش حساس نازک‌کاری می‌رسد که در واقع می‌توان آن را پوسته نهایی ساختمان دانست. معمار و طراح شما در این مرحله باید با حساسیت بیشتری مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال  انتخاب نماید. چرا که ضمن حفظ زیبایی طرح باید  مصالح سازگار با آب‌وهوای شمال نیز پایدار باشد. از همین رو به دلیل گستردگی مصالح برای پوشش نهایی ویلا نیازمند یک معمار باتجربه هستید تا بتواند مصالح مناسب برای ساخت ویلا در شمال را به‌درستی انتخاب نماید.

     

     

    نتیجه‌گیری

    در این مقاله متوجه شدیم که چه مصالحی سازگار با آب‌وهوای شمال است و به چه دلیل نمی‌توان از برخی مصالح استفاده نمود. اگر بادقت این مقاله را مطالعه کرده باشید کاملاً به جواب سؤالاتی که در ذهن خود دارید می‌رسید. درصورتی‌که همچنان دراین‌خصوص سؤالاتی ذهن شما را به خود درگیر کرده می‌توانید از طریق ارتباط با کارشناسان ما در مجموعه دکورساز تمامی ابهامات ذهن خود را برطرف کنید.

    موفق و پیروز باشید.

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس