گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

همه‌ی آنچه باید از پانل سیمانی بدانید

همه‌ی آنچه باید از پانل سیمانی بدانید
  • پانل سیمانی چیست؟ panel تشکیل شده از سیمان، سیلیس و الیاف خاصی است که در شرایط مخصوص اتوکلاو  تولید می‌شود. پانل سیمانی در اصطلاحات فنی مهندسی Fiber Cement Board(فایبر سمنت برد) گفته می‌شود. امروزه در ایران تولید پانل سیمانی با به‌کاربردن مواد اولیه مرغوب در کارخانه‌هایی با شرایط خاص و مطابق استاندارهای ساخت panel سیمانی مشابه نمونه‌های خارجی آن تولید می‌شود و به فروش می‌رسد.

    panel سیمانی در ضخامت‌های متفاوت از ۴ تا ۱۸ میلیمتر تولید می‌گردد.شما می‌توانید باتوجه‌به نوع نیاز خود و کاربرد آن در ساختمانتان از آن استفاده نمایید. در حال حاضر panel سیمانی که در ایران تولید می‌شود درجه مرغوبیت بالایی داشته و به کشورهای مختلفی صادر می‌شود. از همین رو شما می‌توانید برای خرید پانل کناف از طریق سایت دکورساز اقدام کنید.

    در این مقاله قصد داریم شما همراهان عزیز را با انواع پانل‌های موجود در بازار، کاربرد و دیگر ویژگی آنها آشنا کنیم. لطفا تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

     

    Contents

    انواع پانل سیمانی

    panel سیمانی در چهار نوع مختلف تولید می‌شود:

    • پانل سیمانی اقتصادی
    • پانل سیمانی نانو
    • پانل سیمانی ضدآب
    • panel سیمانی طرح چوب

     

    کناف گچی

    پانل سیمانی اقتصادی

    پانل سیمانی همان سمنت بردهای بدون الیاف است. ای نوع پانل معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه در بین انواع مختلف سمنت بردهای موجود می‌باشد. این پانل‌ها از مخلوط سیمان، ماسه و آب ساخته شده‌اند و هیچ الیاف تقویت‌کننده اضافه‌ای ندارند. در برابر ضربه و رطوبت نیز مقاومت کمتری دارند. این پانل در ابعاد ۱۲۰ در ۲۴۰ سانتی‌متر با ضخامت ۸ تا ۱۲ میلی‌متر ساخته می‌شود و چون در مقایسه با panel سیمانی‌های دیگر قیمت کمتری دارد، پانل سیمانی اقتصادی نام‌گرفته است.

     

    قیمت پانل سیمانی اقتصادی

    پانل‌های سمنت غیر الیافی قیمت کمتری نسبت به تخته‌های FRC (تقویت شده با الیاف) دارند. البته هزینه پانل سیمانی تنها عاملی نیست که در انتخاب مصالح ساختمانی باید در نظر گرفته شود. عوامل دیگری نظیر دوام، مقاومت در برابر آب‌وهوا، سهولت نصب و نگهداری، در انتخاب ماده مناسب برای یک پروژه خاص نیز بسیار ضروری و مهم است.

     

    کاربرد پانل سیمانی اقتصادی

    استفاده از این پانل تا حد زیادی محدود به محیط‌های داخلی ساختمان یا مناطقی با شرایط آب‌وهوایی مناسب است. شما می‌توانید از این نوع پانل  در دیوارهای سرویس بهداشتی و دیوارهای داخلی ساختمان استفاده نمایید. panel سیمانی اقتصادی برای استفاده در نمای خارجی ساختمان مناسب نیست. به‌طورکلی کاربرد آن در داخل ساختمان زیاد است.

    پانل سیمانی نانو

    پانل نانوسیمان نوعی پانل سیمانی است که از لایه‌نازکی سیمان تقویت شده با افزودنی‌های نانوتکنولوژی تشکیل شده است. این افزودنی‌ها خواص سیمان را بهبود می‌بخشند و آن را نسبت به سیمان معمولی مقاوم‌تر، بادوام‌تر و انعطاف‌پذیرتر می‌کنند.میزان رطوبت panel سیمانی ۱۰ تا ۱۱ درصد و جذب رطوبت آن کمتر از ۲۰ است و همچنین در مواد اولیه آن از ازبست استفاده نشده و در برابر آتش مقاومت دارد. مقاومت پانل سیمانی نانو بیشتر از ۱۳ مگاپاسکال است که این عدد برای مهندس‌های سازه ساختمانی بسیار مهم است.

     

    کاربرد پانل سیمانی نانو

    کاربرد  اصلی این پانل‌ها در دیوارهای خارجی ساختمان، نمای ساختمان، سای دینگ و همچنین سقف محیط‌های به‌شدت مرطوب مانند  سقف استخر است.نانو سیمان معمولاً به‌عنوان پوششی برای دیوارهای داخلی و خارجی، کف و سطوح استفاده می‌شود.  پانل‌های نانو سیمانی را می‌توان به دلیل کاهش ضخامت مستقیماً روی سطوح موجود اعمال کرد. به همین علت گزینهٔ خوبی برای بازسازی خانه به‌حساب می‌آیند.

    panel سیمانی ضدآب

    پانل‌های سیمانی ضد آب از مخلوط سیمان و الیاف‌هایی مانند شیشه یا پلی‌پروپیلن ساخته شده‌اند که مقاومت و دوام بالایی به آنها می‌دهد. panel سیمانی ضد آب در ابعاد ۱۲۰ در ۲۴۰ سانتی‌متر و با ضخامت ۵/۹ میلی‌متر و ۵/۱۲ میلی‌متر ساخته می‌شود. این نوع پنل سیمانی (ضدآب) باتوجه‌به مواد اولیه به‌کاررفته در آن و ساخت آن با دستگاه و استاندارهای مخصوص، مشابه آکوآپنل کناف است به همین علت جزو باکیفیت‌ترین و پرفروش‌ترین پنل‌های ساختمانی در ایران محسوب می‌شود. از همین رو می‌توان panel بوردکس را جایگزین پانل ضد آب کرد. زیرا از لحاظ کیفیت و نوع کاربرد در یک جایگاه قرار دارند.

     

    کاربرد پانل سیمانی ضد آب

    پانل‌های سیمانی در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند. همین امر آنها را برای استفاده در مناطقی که در معرض باران یا رطوبت قرار دارند نظیر مام، آشپزخانه و نمای بیرونی ایده‌آل می‌کند.  این نوع پانل‌ها در برابر کپک نیز استقامت دارند. پس آنها انتخابی محبوب برای مناطق رطوبتی شدید به‌حساب می‌آیند. شما می‌توانید از پانل سیمانی ضد آب در ساخت دیوار محیط‌های خیلی مرطوب مانند دیوار استخر هم کاربرد استفاده نمایید.

    پانل سیمانی طرح چوب

    پانل سیمانی طرح چوب گزینهٔ مناسبی برای روکش کردن دیوارها، کف‌ها و سقف‌های داخلی و خارجی هستند. panel سیمانی طرح چوب در ابعاد ۱۲۰ در ۲۴۰ سانتی‌متر و ابعاد ۲۰ در ۲۴۰ سانتی‌متر با ضخامت ۸ و ۱۰ میلی‌متر ساخته می‌شود و به علت جذابیت و تنوع بالای آن جزو محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین نما و سایدینگ برای معماران طراحی نمای ساختمان است. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد پانل سیمانی طرح چوب امکان رنگ‌آمیزی آن با رنگ و شرایط مخصوص در کارخانه باتوجه‌به درخواست شما برای نمای ساختمان است.

     

    کاربرد پانل سیمانی طرح چوب

    کاربرد این نوع از پانل‌ها در نما، سایدینگ ساختمان، ویلاهای چوبی و سازه‌های LSF است. پانل سیمانی طرح چوب در برابر آب، آتش و حشرات مقاوم است. پس افراد می‌توانند در مناطقی که در معرض شرایط سخت قرار دارند از این پانل استفاده نمایند. همچنین از پانل‌های سیمانی طرح چوب می‌توان برای پوشش نماهای بیرونی ساختمان‌ها استفاده کرد. علاوه بر موارد بیان شده افراد می‌توانند به‌عنوان کف‌پوش، به‌خصوص در مناطقی مانند راهروها و ورودی‌ها مورداستفاده قرار دهند.

    خرید پانل گچی کناف

     

    نحوه ساخت panel سیمانی

    panel سیمانی از سیمان، پودر سیلیس و آب تشکیل می‌شود. این محصول توسط دستگاه اتوکلاو با روش لودینگ هات چک (Hatschek) باتوجه‌به استاندارهای خاص تولید می‌شود. در این روش از الیاف و مواد سلولزی به‌جای آزبست استفاده می‌گردد. محصول دیگر که در صنعت ساختمان کاربرد دارد صفحه سیمانی الیافی نانو است که از سیمان، سیلیس، گچ، آهک، الیاف سلولزی، الیاف معدنی، آب و کاتالیزور مخصوص در دستگاه اتوکلاو تولید می‌شود.

     

     

    چرا در ساخت ساختمان از پانل سیمانی استفاده می‌شود؟

    پانل سیمانی یک مصالح ساختمانی همه‌کاره و بادوام است که به چند دلیل در ساخت ساختمان‌ها استفاده می‌شود:

    •  پانل سیمانی در داخل دیوارها و سقف به کارمی رود. با وزن کم و سیستم ساخت‌وساز خشک باعث کم‌شدن وزن کلی ساختمان می‌شود و در نتیجه نیروی زلزله زده بر ساختمان را کاهش می‌دهد.
    • از دیگر کاربرد panel ساختمانی استفاده آن در نمای ساختمان است که باتوجه‌به نوع ساخت و مواد اولیه به‌کاررفته در آن در برابر آب، رطوبت، آتش مقاوم است.
    • یکی دیگر از مزایای آن نصب آسان و سریع است که سرعت ساخت ساختمان را افزایش می‌برد.
    • این پنل‌ها قابلیت رنگ‌پذیری دارد و در برابر پوسیدگی و حشرات موذی مقاوم است. به‌طورکلی می‌توان نتیجه گرفت استفاده از پانل سیمانی در انواع مختلف در ساخت‌وساز ساختمان از همه لحاظ خوب و به‌صرفه است. زیرا در ایران با مواد اولیه مرغوب و تکنولوژی استاندارد و مخصوص ساخته و هزینه کمتری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد.
    • پنل سیمانی هزینه تعمیر و نگهداری پایینی دارد.
    • پنل سیمانی نیازی به رنگ‌آمیزی یا آب‌بندی منظم ندارد. به همین علت برای کسانی که به دنبال مصالح ساختمانی کم‌خرج با نگهداری آسان هستند، انتخابی مناسب حساب می‌شود. 
    • در آخر باید بگویم که پانل سیمانی یک ماده سازگار با محیط‌زیست است. زیرا از مواد طبیعی و تجدیدپذیر ساخته شده و قابل‌بازیافت است.

     

    جمع‌بندی

    در این مقاله ما در خصوص پنل سیمانی، انواع آن و ویژگی‌های آنها صحبت کردیم. همان گونه که اشاره کردیم به نحوه ساختن ساختمان‌هایی که در آن panel سیمانی به‌کاررفته، ساخت‌وساز خشک می‌گویند. استفاده از panel سیمانی در ساختمان باعث بالارفتن ایمنی ساختمان در برابر زلزله می‌شود و به علت استفاده از پانل سیمانی سیستم ساخت‌وساز به‌صورت سیستم ساخت‌وساز خشک پیش می‌رود و نتیجه آن ساخت‌وساز سریع ساختمان است. ممنون که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. شما همراهان عزیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع پنل سیمانی و دریافت مشاوره از کارشناسان ما در گروه دکورساز از طریق راه‌های بیان شده در ارتباط باشید.

     

     

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس