گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

طراحی ویلا به شیوه سنتی

طراحی ویلا به شیوه سنتی
  • طراحی ویلا به شیوه سنتی! یکی از مکان‌های دلنشین و جذاب برای سپری کردن اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان! ویلا می‌تواند یکی از گزینه‌های شما برای گذراندن اوقاتی که برای آرامش و تفریح در نظر می‌گیرید باشد، پس انتخاب یک ویلای مناسب و جذاب (دارای نمای خوب) مهم است و این‌ها چیزی است که به طراحی آن مکان بازمی‌گردد … اما یک سؤال! طراحی ویلا به شیوه سنتی تا چه حد مورد اقبال است؟ در ادامه به بررسی این موضوع و پاسخ به آن می‌پردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

    شاید با شنیدن یا دیدن واژهٔ «سنتی» دررابطه‌با طراحی ویلا یا هر موضوع دیگری، معنی قدیمی یا دمده شدن به ذهنتان متبادر شود؛ اما واقعیت چیز دیگری است. درواقع، منظور از سبک سنتی در طراحی ویلا استفاده و رعایت یک سری از اصول طراحی سنتی مختص ساختمان‌ها و مکان‌ها است به صورتی که بتوانیم در ساختمان‌های شیک و جذاب امروزی از خصیصه‌ها و ویژگی‌های آن سبک برای طراحی استفاده کنیم.

    اصولی که تولد آن حاصل فرهنگ و هنر مخصوص هر بخش یا هر منطقه است. در این راستا باید دانست که همه کشورها فرهنگ، آداب و تمدن مختص خود را دارد که معماری‌های خاص و سنتی بخشی از آن فرهنگ محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که آن طرح معماری معرف محیط بیرونی آن ساختمان و یا آن مکان به‌حساب می‌آید. بسیاری از افراد بعد از طراحی ویلا به شیوه سنتی به بازسازی ویلا خود فکر می‌کنند.

    Contents

    دلیل محبوبیت خاص ویلای سنتی چیست؟

    دلیل محبوبیت خاص ویلای سنتی چیست؟

    دلیل محبوبیت ویلای سنتی را می‌توان در حس نوستالژی‌ای که در افراد بیدار می‌کند و نیز حس زنده‌بودن گذشته و نقش و نگارهای مشهور پیشینیان دانست. همیشه نوستالژی‌ها ما را به سفر زمان می‌برد! به خاطرات شیرین و ماندگار گذشته در خانه‌هایی قدیمی و باصفا که فراموش نمی‌شوند. این چیزی است که ذهن آدمی آن را دوست دارد. زنده نگه‌داشتن خاطرات خوب و از یاد نرفتن گذشته‌ها و جالب اینجا است که حضور و ماندن در چنین مکان‌هایی (مثل ویلاهایی با سبک سنتی) حس خوب و گرم گذشته را در جان آدمی جرقه زده و زنده نگه می‌دارد.

    فرقی ندارد؛ برخی در زندگی شهری و برخی زندگی ییلاقی و چادرنشینی. به‌کارگیری آن طرح و شکل‌های کهن و قدیمی در طراحی منازل ویلایی موجب خلق آن محیط‌های سنتی و بیداری دوباره آن احساسات خوب است. احساساتی که خوب بودن آن به‌تبع حس امنیت و آرامش را برایمان به ارمغان می‌آورد. اگر به معماری سنتی ایرانی دقت کرده باشید حتماً متوجه شده‌اید که از قدیم حضور طبیعت در نقش و رنگ و لعاب آن نقش خاصی داشته است؛ به همین خاطر، طراحی و ساخت ویلا به سبک سنتی در طبیعت یک نظم و هماهنگی خاص را باهویت خود و آن طبیعت خلق می‌کند.

    2دلیل محبوبیت خاص ویلای سنتی چیست؟

    به همین خاطر است که ساخت منازل ویلایی در طبیعت ییلاقی یک نمونه از طراحی ویلا به سبک سنتی محسوب می‌شود؛ به جهت این‌که این‌گونه طراحی با حالتی آزاد و بدون چهارچوب از هر چهار سمت قابل پیاده‌سازی است و می‌توان به‌راحتی یک ویلای سبک کلاسیک را طراحی نمود.

    جلوهٔ ویلای طرح سنتی نمایی دلپذیر و مانوس در طبیعت است. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت ویلاهای طرح سنتی دارابودن سنخیت بافرهنگ، هنر و معماری مردم است چرا که معماری سنتی ایرانی بافرهنگ مردمان ایرانی گره‌خورده است و مردم با چنین محیط‌های قدیمی و سنتی‌ای خواه‌ناخواه مألوف شده‌اند. به‌کاربردن خصوصیاتی از معماری سنتی – ایرانی مثل موارد زیر موجب طراحی بنایی زیبا و دل‌پسند در قالب کلاسیک یا همان سنتی می‌شود:

    • پنجره‌هایی با شیشه‌های مشبک
    • خانه‌هایی دارای ایوان
    • منازلی دارای ستون
    • حوضچه‌های زیبا
    • کاشی‌های دارای رنگ و لعاب معماری سنتی ایرانی

    اصول ممتاز و برجسته طراحی ویلای سنتی

    اصول ممتاز و برجسته طراحی ویلای سنتی

    اصول مهم در طراحی ویلای سنتی در نقاط مختلف، آداب و فرهنگ‌های متفاوت تقریباً یکسان است و چیزی که سبب تمایز آن‌ها می‌شود تفاوت در بینش‌های متعدد و مختلف نسبت به این موضوع است. در ذیل ۷ اصل برجسته در طراحی ویلای سنتی را اشاره می‌کنیم:

    • ایجاد شکل و حالت‌های سنتی در فضای ساختمان و محوطه که حاصل رویکرد به بنای سنتی است؛
    • استفاده از مواد اولیه و لوازم (تجهیزات) بومی برای ساخت ویلا؛
    • مدل‌سازی، نقشه‌کشی و بنا کردن ویلا مانند منازل قدیمی؛
    • طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی هماهنگ با آب‌وهوای آن ناحیه؛
    • ساخت حیاط یا فضایی همچون ایوان یا تراس و… برای نزدیک بودن به طبیعت؛
    • محیطی دلباز، روشن و مشرف به فضایی باز و داشتن دید و نمای گسترده‌تر
    • بهره‌گیری از طرح داخلی برگرفته شده از فضا و وسایل سنتی

    طراحی ویلای سنتی با معماری ایرانی

    طراحی ویلای سنتی با معماری ایرانی

    طرح سنتی با معماری ایرانی یکی از انتخاب‌های محبوب خصوصاً برای محوطه‌سازی در طراحی و ساخت ویلاها است. اگر به باغ‌ها یا عمارت‌ها و اماکن دیدنی و قدیمی سرزده باشید قطعاً این موضوع برایتان قابل ملموس‌تر خواهد بود. فضای بزرگ و غالباً سرسبز موجود در عمارت‌ها یا وجود حوضچه یا حوض‌های بزرگ از مواردی هستند که در ایده یابی بهتر و تلفیق معماری سنتی ایرانی در طرح برنامه‌ای ساخت یک ویلا با معماری سنتی – ایرانی به چشم می‌خورند.

    ۵ ویژگی خاص ویلای سنتی ایرانی

    • ویلاهای با سبک سنتی ایرانی دارای طرح متقارن هستند که این موضوع به معماری سنتی ما بازمی‌گردد. این قرینگی به هنگام تماشا موجب حس بهتر و حسی از دوام و پایداری را از ویلا نمایان می‌کند. ورودی ساختمان‌ها غالباً در مدار تقارن قرار دارند.
    • یکی دیگر از ویژگی‌های آن سادگی‌ای است که از نمای داخلی و خارجی آن به‌راحتی قابل برداشت است. البته بابت همین موضوع، آراستن و تزیین موقعیت داخلی پررنگ‌تر و مهم جلوه می‌کند.
    • ایوان ستون‌دار از سایر ویژگی‌ها است بدین معنی که تراس و بالکن به شکل مسقف است و ستون‌های آن می‌تواند هم جنبهٔ ساختاری و هم جنبهٔ معماری داشته باشد.
    • حیاط مرکزی از مواردی است که باعث داشتن فضایی گسترده‌تر و جذاب می‌شود و جای ایدهٔ بسیار برای آن وجود دارد و همین باعث می‌شود حالت‌ها و شکل‌های گوناگون و متنوعی را برای آن طراحی کرد.
    • نکتهٔ مهم بعدی درنظرگرفتن فضایی پیش از قسمت ورودی است که به دالان‌های ورودی معروف است. در سبک ایرانی به دالان یا هشتی‌ها نام‌برده می‌شوند که درواقع اتصال بخش داخلی و خارجی را فراهم می‌کند.

    سخن آخر

    در این مقاله با دلایل محبوبیت طراحی سبک سنتی ویلاها و طراحی ویلا به شیوه سنتی آشنا شدیم و این مهم در طرح معماری ایرانی سنخیت داشتند بنابراین، ویژگی‌های مهم طراحی ویلای سنتی ایرانی نیز تعریف شدند. سعی کردیم شما عزیزان را با اصول طراحی سنتی ویلا تا حدودی آشنا کنیم تا این موضوع برایتان مفید واقع شده باشد. امیدواریم که از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

    نمونه کارهای مجموعه دکورساز

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی دکورساز

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۷ رای
    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس