گروه معماری دکورساز مجری بازسازی و نوسازی خانه، ویلا ، آپارتمان، مغازه و منزل

|

شرکت بازرگانی شیمی آذین، تولیدکننده و پخش‌کننده عمده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس

روانشناسی رنگ در بازسازی های مختلف

روانشناسی رنگ در بازسازی های مختلف
  • در این مقاله به بررسی روانشناسی رنگ در بازسازی و طراحی دکوراسیون آن می‌پردازیم.
    در این قسمت نکاتی ذکر خواهد شد که در انتخاب رنگ در بازسازی بسیار اهمیت دارد، پس حتماً آن‌ها را بادقت مطالعه کنید و در طراحی بنای خود به کار ببرید.

     

     

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی

     

    Contents

    تأثیر رنگ بر روی دکوراسیون

    رنگ یکی از مهم‌ترین فاکتورهای دکوراسیون داخلی به شمار می‌آید. از نکات روانشناسی رنگ در بازسازی این است که حتی اگر شما وسیله‌های زیبا و شیکی هم در داخل منزل خود به کار ببرید؛ ولی دیوارها یا سایر بخش‌ها نامرتب و کثیف باشند به چشم نخواهند آمد. ما معمولاً برای رنگ دیوارها از کرم و سفید استفاده
    می‌کنیم، زیرا این رنگ‌ها کمتر از بقیه تکراری می‌شوند و با به‌کاربردن این رنگ‌ها ریسک دل‌زدگی آن را کاهش می‌دهیم.

     

     

    روان‌شناسی رنگ در بازسازی: رنگ‌های گرم

    رنگ زرد

    از بین ته‌رنگ‌ها، زرد روشن‌ترین آن‌هاست.
    رنگ زرد وقتی با خاکستری، بنفش و سیاه ترکیب می‌شود خواص خود را از دست می‌دهد. رنگ زرد با قرمز خاتمه می‌یابد. وقتی به قرمز می‌رسیم دیگر هیچ آثاری از زرد باقی نمی ماند. در واقع رنگ نارنجی، ترکیبی از زرد و قرمز است.

     

     

    رنگ زرد

    روانشناسی رنگ زرد

    در روانشناسی رنگ در بازسازی، زرد نشانه نور و روشنایی است. از زرد کم‌رنگ مثل لیمویی برای طراحی دیوارها استفاده می‌شود. از طیف رنگ زرد می‌توان ‌علاوه بر لیمویی به طلایی هم شاره کرد.
    رنگ طلایی نماد: سلطنت و پادشاهی، شگفتی و زیبایی است. البته از این رنگ برای طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود تا دیوارها.

     

     

    خواص رنگ زرد

    کاربرد رنگ قرمز در بازسازی خانه

    رنگ قرمز در دایره رنگی بسیار درخشان و انعطاف‌پذیر است.
    رنگ قرمز با آبی و زرد ترکیب می‌شود. قرمز سنبل حیات است و نقش تأثیرگذاری در رویش طبیعت و گیاهان دارد. رنگ قرمز نماد جوش‌وخروش، هیجان، انقلاب، شورش و تحول است. بنا به تعریفات گفته شده؛ در روانشناسی رنگ در بازسازی، به‌کاربردن رنگ قرمز در محل‌هایی مثل اتاق‌خواب که انسان به آرامش احتیاج دارد، نامناسب است. هرچند که این دست موضوع‌ها در انتها به سلیقه شما بستگی دارد.

     

     

    رنگ قرمز

    رنگ نارنجی و اثرات آن بر مخاطب

    رنگ نارنجی ترکیبی از زرد و قرمز می‌باشد. این رنگ نماد درخشش خورشید است و دارای گرماست. وقتی رنگ نارنجی با سیاه ترکیب شود رو به قهوه‌ای می‌رود. هم چنین ترکیب رنگ نارنجی با سفید، از درخشش آن می‌کاهد. این رنگ در رنگ‌آمیزی دکوراسیون داخلی نقش دارد و گرم است.

     

    رنگ نارنجی

    تأثیر رنگ صورتی از نظر روان‌شناسی

    رنگ صورتی رنگی پر از احساس است و برای ساخت فضایی پر از عشق و محبت بسیار مناسب است. رنگ صورتی در طراحی خانه‌های مدرن برای ایجاد حس آسودگی و زنانگی به کار می‌رود.

    سایه‌های پررنگ صورتی مثل فوشیا و مگنتا (magenta و fuchsia) در ترکیب با سایه‌های آبی کم‌رنگ الگوهایی برای ایجاد حس سرزندگی هستند. ترکیب رنگ صورتی با تناژهای پررنگ از قرمز و سفید از حس ملایمت و محبت بیش از اندازه می‌کاهد. حس قوی  زنانگی در رنگ صورتی، این رنگ را گزینه اول برای اتاق دختران نوجوان و نشیمن‌های دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

     

     

    روانشناسی رنگ در بازسازی خانه: رنگ‌های سرد

    رنگ آبی

    آبی یک رنگ سرد و قرمز یک رنگ گرم است. افرادی که رنگ آبی را دوست دارند کسانی هستند که اعصاب قوی دارند. آبی رنگی سرشار از قدرت است. آبی رنگی است که طیف آن از کم‌رنگ تا پررنگ در آن دیده می‌شود.  آبی کم‌رنگ در دکوراسیون داخلی به کار می‌رود و در روانشناسی رنگ در بازسازی، آبی سبب ایجاد حس آرامش می‌شود. آبی تیره حس ترس، وهم و غم را به انسان القا می‌کند.

     

     

    رنگ آبی

     

    رنگ آبی

    رنگ سبز

    سبز از ترکیب رنگ زرد و آبی تشکیل شده است. ترکیب رنگ زرد و آبی به نسبت‌های مختلف، طیف‌های متفاوتی از رنگ سبز را ایجاد می‌کنند.
    رنگ سبز حس آرامش و امید را به وجود می‌آورد و ترکیبی از ایمان و دانش است. سبز مغزپسته‌ای در نقاشی دیوارها به کار می‌رود. درصورتی‌که رنگ سبز به آبی متمایل شود به حالت روحانیت آن اضافه می‌شود.

     

     

    روانشناسی رنگ بنفش

    ترکیب آبی و قرمز است. بنفش با رنگ زرد در تضاد است. زرد سنبل دانش و هوش بوده و بنفش خبری، ظلم و سختی است. اگر از رنگ بنفش در مکان‌های وسیع استفاده شود، حس ترس را به انسان القا می‌کند. رنگ بنفش از جمله رنگ‌های پرریسک است چرا که زود شما را دل‌زده می‌کند.

     

     

    تأثیر روانشناسی رنگ در بازسازی: رنگ‌های خنثی

    رنگ مشکی و طراحی دکوراسیون

    از رنگ مشکی در معماری مدرن کاربرد زیادی دارد. این رنگ نماد سادگی است و از آن برای ایجاد کنتراست در کنار رنگ‌های روشن‌تر استفاده می‌شود.

    برای طراحی هر فضایی از خانه می‌توان از رنگ مشکی استفاده کرد. آشپزخانه، نشیمن، نهارخوری و حمام از بخش‌های مهم خانه هستند که با به‌کاربردن رنگ مشکی در طراحی آنها بسیار جذاب خواهند شد. نوگرایی، پیچیدگی و کمال، امنیت و کنترل، اشتیاق و زیبایی از جمله احساساتی هستند که رنگ مشکی در انسان زنده می‌کند.

    ایجاد حس مثبت با استفاده از رنگ خاکستری

    خاکستری رنگی خنثی است که بسیار شیک است. در صورت استفاده درست از این رنگ می‌توان تأثیر مثبتی را بر جا گذاشت.

    استفاده از خاکستری در کنار رنگ‌های پر جنب‌وجوش می‌تواند فضا را متعادل کند. از رنگ خاکستری روشن برای دیوارها استفاده نکنید. اما خاکستری تیره در کنار رنگ‌های روشن و شاد دیوار جذاب و متفاوتی خواهد بود.

    سایه‌های مختلف خاکستری برای برخی افراد آرامش‌بخش و برای افراد دیگر عامل افسردگی است. سادگی، بهره‌وری، تلخی، قدرت و ظرافت از جمله احساساتی هستند که در رنگ خاکستری پنهان شده‌اند. به‌هرحال اگر قصد دارید از این رنگ به‌صورت غالب در دکوراسیون خود استفاده کنید بهتر است فضای پر نوری به این کار اختصاص دهید تا اتاق موردنظر گرم و دلپذیر شود.

     

     

    سفید، رنگی قدرتمند در طراحی داخلی

    رنگ سفید از دیگر رنگ‌های خنثی است که کاربرد فراوانی در طراحی داخلی دارد. این رنگ انواع مختلفی دارد مثل سفید عاجی یا مرواریدی. حتی رنگ بژ نیز در این پالت رنگی قرار خواهد گرفت. برای رنگ درودیوارها از انواع مختلف رنگ سفید می‌توان بهره برد.

    رنگ سفید نماد صلح و آرامش است و در فرهنگ ژاپن و اسکاندیناوی کاربرد فراوان دارد. این رنگ کمک می‌کند تا فضا بزرگ‌تر و تمیزتر به نظر برسد. این رنگ باعث کاهش فشارخون و ایجاد حس آرامش در افراد خواهد شد. رنگ سفید با افزایش فضای بصری، تنش را کاهش می‌دهد و در همه قسمت‌های خانه کاربرد دارد.

    از ترکیب سفید با رنگ‌هایی چون طلایی، زرد و خاکستری می‌توان به ترکیب رنگی لوکس رسید و با ترکیب آن با قرمز، سبز یا نارنجی حس قدرت و انرژی منتقل می‌شود. ترکیب سفید و آبی حس آرامش را القا می‌کند. این رنگ بروز دهنده احساساتی چون آرامش و توازن، پاکیزگی و اعتماد، خلاقیت و کارایی و هم چنین تجمل و رفاه است.

     

     

    رنگ قهوه‌ای از نظر روان‌شناسی رنگ در بازسازی

    رنگ قهوه‌ای در طراحی سبک‌های مختلف، به‌خصوص در فضاهای وسیع کاربرد زیادی دارد. این رنگ تناژ ملایم‌تر رنگ قرمز است و به علت ماهیت طبیعی و آرامش بخشی که دارد می‌تواند میان عناصر مختلف و در سبک‌های متفاوت دکوراسیون هماهنگی به وجود آورد.

    همین حس آرامش موجود در رنگ قهوه‌ای موجب می‌شود تا استفاده زیاد از آن میان طراحان داخلی محبوب نباشد. چرا که باعث بی‌هدفی و عدم تحرک خواهد شد. پالت رنگی منتخب باید حس گرمی و راحتی ایجاد کند؛ اما نه بیش از اندازه!

    از نظر روانشناسی رنگ در بازسازی خانه باید به این نکته توجه کرد که رنگ قهوه‌ای ممکن است ایجاد افسردگی کند؛ بنابراین باید در کنار آن از رنگ‌های پر جنب‌وجوش مثل قرمز، زرد یا سبز استفاده کرد تا حس امنیت به ساکنین منتقل شود. اگر به میزان صحیح از رنگ قهوه‌ای در دکور استفاده شود؛ حس امنیت، گرمی، روحانیت، ثبات و اراده منتقل خواهد شد و استفاده بی‌رویه از این رنگ موجب افسردگی، تنهایی، بی‌تفاوتی و انزوا می‌شود.

     

    سخن آخر

    در این مقاله راجع به روانشناسی رنگ در بازسازی صحبت شد. اینکه رنگ‌ها چه تأثیری دارند. لازم به ذکر است در مقاله بازسازی چیست در رابطه با خود بازسازی صحبت کردیم.
    حال باید بدانیم به‌کاربردن هر یک از رنگ‌ها در دکوراسیون چه احساسی را در انسان القا می‌کند. شما باید همان‌طور که گفته شد ویژگی هر رنگ را بدانید تا درست و به جا از آن استفاده کنید. برای شناخت بیش‌تر و گرفتن مشاوره حرفه‌ای از تیم باتجربه دکورساز با ما در تماس باشید.

     

     

    مشاوره رایگان دکوراسیون داخلی

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    ۱۲ نظر

    ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    20% تخفیف برای اولی ها

    برای مشاوره رایگان کافیست شماره خود را بنویسید
    ارسال شماره
    دکور ساز یعنی زندگی جدید
    close-link
    تماس مستقیم با کارشناس